Wat hebben we drie rare jaren achter de rug. De ene crisis was nog niet achter de rug (corona) of de volgende kwam alweer ons leven binnen (oorlog in Oekraïne) 

Onlangs vroeg een leverancier me of ik hem een overzicht kon geven van de ‘uitdagingen’ die er in het distributiekanaal van office supplies op dit moment spelen. Had ik daar een paar jaar geleden nog diep over moeten nadenken, nu kon ik, zonder na te denken, een top-11 lijstje uit de mouw schudden. En als ik even langer zou nadenken, kon dat zo maar een top-20 lijst worden. Ik heb ze hieronder voor u op een rij gezet.  

  • Inflatie; hoe verwerk je de prijsverhoging?; 
  • Zorgen over kopersstaking door inflatie; 
  • Hoge energiekosten, probleem voor retail en voor producenten; 
  • Problemen in de logistiek, out of stock van producten; 
  • Personeelstekort, hoe kom je aan goede mensen en hoe houdt je ze?; 
  • Wat moet je met de terugbetaling staatssteun en uitgestelde belastinggelden?; 
  • Toenemende druk van online aanbieders en platformen als Bol en Amazon; 
  • Teruglopende omzet traditionele markt voor kantoorartikelen. Welke productgroepen moet je toevoegen om ook in de toekomst succesvol te blijven; 
  • Vergrijzing, kun je je bedrijf/winkel nog wel verkopen aan een derde of aan de volgende generatie?; 
  • Branchevervaging; wat te doen als ‘jouw’ producten ineens veel goedkoper elders worden aangeboden? 
  • Angst voor recessie. 

Is het dan alleen maar kommer en kwel wat ons (mogelijk) te wachten staat? Zeker niet! Zoals Johan Cruijff zei; ieder nadeel heb z’n voordeel. En dat geldt hier zeker. Want de personeelsschaarste van dit moment betekent dat werkgevers streven naar efficiency én gelukkige medewerkers. Als vakhandel kun je daar op inspelen door producten aan te bieden die de efficiency verhogen, gecombineerd met artikelen die werknemers blij maken. Denk aan een zit-sta bureau op de zaak of  een goede thuiswerkplek. Ik blijf het zeggen, voor inventieve ondernemers biedt elke markt en elke situatie volop kansen. Ik wens iedereen hier dan ook veel succes, wijsheid en creativiteit toe in 2023! 

Joost Heessels 

X