Twee klanten van HP in de VS voeren een rechtzaak tegen de printerfabrikant, omdat het bedrijf met opzet zijn all-in-one printers zo heeft ontworpen dat ze niet kunnen scannen of faxen als de inkt bijna op is. Bedoeld om de winst te vergroten door de verkoop van inkt te stimuleren.

De Klanten stellen dat HP verborg hoe haar printers in een “foutstatus” terechtkomen wanneer ze bijna geen inkt meer hebben, waardoor scan- en faxfuncties die geen inkt nodig hebben, worden uitgeschakeld en ze worden gedwongen om onnodige inktpatronen met hoge marges te kopen.

De klagers stelden dat ze hun printers niet zouden hebben gekocht of minder zouden hebben betaald als ze van het vermeende defect hadden geweten. Printproducten, waaronder printers en benodigdheden, genereerden $ 18,9 miljard, of 30%, van de $ 63 miljard aan inkomsten van HP in Palo Alto, Californië, in het jaar dat eindigde op 31 oktober 2022.

Goed onderbouwd

“Het is goed gedocumenteerd dat er geen inkt nodig is om een ​​document te scannen of te faxen, en het is zeker mogelijk om een ​​All-in-One printer te maken die scant of faxt wanneer de inkt van het apparaat op is”, aldus de aanklagers. De Amerikaanse districtsrechter Beth Labson Freeman vond in een beslissing op donderdag voldoende beschuldigingen dat HP op de hoogte was van het defect, daarbij verwijzend naar een bericht op een prikbord waar een ondersteuningsagent een klant vertelde dat zijn printer “niet zal werken” zonder inkt.

Eigen bewijs van HP

Daarbij verwijzend naar HP’s eigen opmerkingen op een support forumpost waarin een ondersteuningsagent van HP een gebruiker vertelde die klaagde over soortgelijke problemen dat hun “HP printer is zo ontworpen dat met de lege cartridge of zonder de cartridge [de] printer niet zal werken.”

“In dit stadium komt het bericht op het prikbord neer op een feitelijke bewering die de beweringen van de aanklagers ondersteunt dat HP zijn printers heeft ontworpen om bepaalde functies uit te schakelen wanneer hun inkt op is”, zei rechter Freeman in haar bevel [pdf] dat gisteren werd overhandigd

De in San Jose, Californië gevestigde rechter zei ook dat klanten konden proberen aan te tonen dat HP de plicht had om het defect bekend te maken, op basis van haar “superieure kennis” dat de printers konden worden uitgeschakeld.

HP zei bij het zoeken naar ontslag dat de klanten een dergelijke plicht niet beweerden of dat het “actief” enig gebrek verborg.

Dit is niet de eerste keer dat HP voor de rechter wordt gedaagd wegens beweringen dat het printers ten onrechte heeft vergrendeld. In 2022 schikte de IT-gigant een Europese rechtszaak voor $ 1,35 miljoen, waarin werd beweerd dat het beveiligingschips en DRM-achtige software had gebruikt om te voorkomen dat cartridges van derden in HP-printers zouden werken. Het Amerikaanse bedrijf heeft soortgelijke zaken behandeld in Australië en Amerika, die werden opgelost.

HP heeft niet gereageerd op onze vragen over de laatste rechtszaak.

Canon, een andere printerfabrikant die all-in-one-apparaten verkoopt, werd in 2021 aangeklaagd om exact dezelfde redenen als de rechtszaak van Freund en McMath tegen HP: dat Canon all-in-ones niet-afdrukbare functies uitschakelden wanneer de inkt bijna op was. Die zaak werd eind vorig jaar geschikt voor een onbekend bedrag.

X