Duurzaamheid in het DNA van BIC

BIC heeft al verschillende iconische balpennen op zijn conto staan, zoals BIC 4 Colors. De fabrikant blijft deze klassieker, die in 1970 werd geïntroduceerd, door de jaren heen doorontwikkelen. De nieuwste loot aan de BIC 4 Colors-boom is de BIC® 4 Colors Gradient, die in een modern metallic jasje is gestoken. Maar BIC heeft veel meer te vertellen. Augustin Dubois, Marketing Manager BIC Benelux , gaat nader in op de laatste ontwikkelingen trends in het stationery-segment van BIC. 

Wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen BIC op het gebied van duurzaamheid? 

‘Duurzaamheid heeft altijd al in het DNA van BIC gezeten. Dit loopt van productconcepten, waarbij we alleen gebruiken wat nodig is als grondstof en productontwerp om langer mee te gaan – bijvoorbeeld maximaal 8 km schrijven voor een BIC® 4 Colors-pen – tot ons Ecolutions-assortiment. Dit BIC® Ecolutions assortiment omvat hoofd- en recyclebare en gemaakt van gerecycleerde materialen BIC® producten. Hiervan hebben er 17 ook een NF-milieu Eco-Label. Dit label onderscheidt de producten die het best presteren op het gebied van de ecologische voetafdruk: duurzaam en met een lage hoeveelheid grondstoffen.’ 

Nieuwe producten 

‘BIC lanceert in 2023 ook gloednieuwe effecten voor de iconische BIC® 4 Colors-balpen. We verwelkomen dit jaar de BIC® 4 Colors Gradient die een breed scala aan decors en effecten completeert die zijn ontwikkeld voor deze iconische balpennen, zoals de BIC® 4 Colors Wood of de BIC® 4 Colors Velours.’ 

Wat zijn de missie en marktvisie van BIC? 

‘Wij brengen eenvoud en vreugde in het dagelijks leven. We creëren hoogwaardige, veilige, betaalbare en essentiële producten, die iedereen vertrouwt. Behalve met producten als kleurpennen willen we ook dat consumenten met balpennen en al onze productlijnen hun creativiteit de vrije loop kunnen laten en zich kunnen uiten.’ 

Wat biedt BIC aan in de categorie stationery? Wat zijn de laatste trends? 

‘We bieden een breed scala aan producten en decors die passen bij de laatste trends op de markt. Zo streeft BIC met het Ecolutions-assortiment naar een duurzamere kantoorboekoplossing. BIC presenteert ook verschillende nieuwe kleuren en decors, zoals de pastel, de BIC® 4 Colors Gradient of de Tipp-Ex Mini-pocket mouse Wood. Deze producten spelen allemaal in op de laatste trends in de markt op het gebied van productdesign en consumentenbehoeften. 

‘Tegelijkertijd blijft BIC een sterk, iconisch assortiment producten aanbieden dat door klanten en consumenten wordt erkend vanwege hun zeer sterke prijs-kwaliteitverhouding. Dit is essentieel tijdens een inflatieperiode zoals de huidige. Bovendien blijven we beeldbepalende producten ontwikkelen die betaalbaar zijn en ‘waar voor uw geld’ bieden, vooral in de huidige inflatiecontext.’ 

Welke ondersteuning biedt BIC aan de kantoorboekhandels en detailhandel? 

‘Ter ondersteuning van de verkooppunten tijdens de back-to-school periode biedt BIC meerdere visibility tools en animaties aan. Dit om de traffic te stimuleren, de innovaties te tonen en consumenten te helpen het product te vinden waarnaar ze op zoek zijn voor school.’ 

BIC 4 Colors Gradient 

Classic revisited: de 4-Colors Gradient versie kleedt de traditionele BIC 4-Colors pen aan met een glanzende, moderne, metallic coating, hier in een gradient-versie. Omdat de pen met zijn tijd meegaat, heeft de iconische vierkleurenpen een glanzend laagje gekregen, verkrijgbaar in vijf verschillende metallic kleuren. Zijn vier medium punten van 1,0 mm (blauw, rood, groen, zwart) bieden een kleurrijk en nauwkeurig schrift, ideaal voor een bullet journal. Het ontwerp is iconisch: een rond lichaam dat gemakkelijk vast te houden is, een clip aan de zijkant en een drukknop met een kenmerkend geluid. De BIC 4-Color Gradient pen heeft een lange levensduur; de pen is navulbaar en elke cartridge schrijft gemiddeld 2 km, voor een totaal van 8 km. Deze vijf BIC 4 Colors Gradient pennen zijn naar eigen zeggen van onberispelijke kwaliteit en worden volledig in Frankrijk gemaakt. 

In 1970 lanceerde de Franse ondernemer Marcel Bich de originele vierkleurenpen, waarmee je in een klik van kleur kunt veranderen, zonder ooit van pen te wisselen. Een briljant idee. Een must-have ten tijde van de lancering, iconisch vandaag de dag. Het wordt al tientallen jaren gebruikt door BIC- klanten over de hele wereld. Inmiddels zijn er miljoenen BIC 4-Color pennen verkocht, maar ze hebben nog steeds een speciale plaats in ieders geschiedenis: de favoriete pen van sommigen, het dagelijkse werkinstrument van anderen, de onmisbare notulist voor schoolkinderen of de metgezel van ontwerpers. Iconisch, het ontwerp van de BIC 4 Colors pen is al van verre te herkennen: rond lichaam, clip om hem aan schriften of borstzakken te hangen, bal doorboord in de punt die het product markeert.  

Facts and figures 

BIC is het toonaangevende stationery-merk in Nederland met bijna 1 op de 5 verkochte artikelen van BIC. De fabrikant heeft een nog groter aandeel op de markt voor kantoorbenodigdheden, waar BIC goed is voor een kwart van het verkochte kantoorpapiervolume. Het grootste segment in deze categorie zijn balpennen. Dit segment wordt sterk aangevoerd door BIC met 56% van de segmentwaarde in de office-markt. 

X