Manutan afficheert zich als een onderneming die het milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat het niet alleen bij woorden blijft, laten de verschillende initiatieven zoals PEIS en MCR zien, waarmee de Franse leverancier een voorloper is binnen de BtoB markt. Nisrene Haddad geeft in haar functie als CSR Director handen en voeten aan de duurzaamheidsmissie van Manutan. Zij geeft duiding aan de roadmap naar een betere wereld.
Dat Manutan de status van familiebedrijf heeft, was een belangrijke motivatie voor Nisrene Haddad om drie jaar geleden deze nieuwe functie te aanvaarden. ´Ik heb als CSR Director gemerkt dat vanwege de passie van de eigenaren, er veel meer commitment is in vergelijking met een onderneming met aandeelhouders die veelal andere belangen hebben.’
Iedereen verantwoordelijk
Maar het zou niet werken als zij zelf niet zo bevlogen was en zou geloven in een duurzamere en socialere wereld. ‘Ik vind het heel belangrijk dat we de aarde achterlaten met dezelfde opportunity’s voor onze kinderen en kleinkinderen. Het zou oneerlijk zijn als we alles opgebruiken en niets achterlaten voor de volgende generaties. Er zijn al genoeg mensen die roofbouw op onze aarde plegen. Deze visie en missie zijn onontbeerlijk om andere mensen te overtuigen. Mijn taak is om mijn collega’s die zich elk op hun eigen vakgebied onderscheiden, te inspireren op het gebied van duurzaamheid. Mensen moeten voelen dat ze ook onderdeel zijn van de duurzame missie en erbij betrokken worden. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk.’
Ondernemen voor een betere wereld, luidt de visie van Manutan. Duurzaamheid zit dus in het DNA van de organisatie. Duurzaamheid heeft betrekking op alle aspecten en acties die nodig zijn om een product of dienst aan de eindklant te leveren. Hierin ligt volgens Haddad de grote uitdaging. ´We praten niet alleen over verpakking, maar ook over de producten, de productie zelf, de supply chain, logistiek, distributiecentra, de eigen organisatie et cetera.’
Toen zij in 2021 aantrad als CSR Director bij Manutan waren er al verschillende veelbelovende initiatieven in gang gezet op het gebied van duurzaamheid en MVO. ‘Maar een goede structuur en strategie ontbraken, zoals targets, een stip op de horizon en connectie met globale standaarden en wetgeving. Veel van onze klanten zijn multinationals die ook hun eigen ambities hebben op dit gebied. Naar aanleiding hiervan hebben we een roadmap opgesteld voor de richting van Manutan in de komende drie tot vijf jaar. Bovendien zetten we een strategie uit om alle medewerkers onderdeel te laten zijn van het thema CSR.’
Drie pijlers
De Manutan-visie rust op drie pijlers: een betere planeet, zoals nul CO2 emissie in 2050, zonnepanelen, elektrische auto’s; een betere samenleving, Manutan als de beste werkplek, samenwerking met ngo’s en maatschappelijke organisaties; een betere business, zoals circulaire economie, Product Environmental Impact Score (PEIS), en MCR (Manutan Collect & Recycling), waarbij producten een tweede kans krijgen. ‘Nu zijn we hard aan de slag om deze ambities te realiseren. Er lopen al verschillende programma’s, initiatieven en activiteiten of ze staan op de rol, om zo onze doelstellingen te bereiken. We hebben de fundering liggen, nu kunnen we het huis gaan bouwen.’
Haddad illustreert dit met een pilot voor MCR in Frankrijk en Nederland. MCR is afkorting voor het ophalen, refurbishen en het verkopen van gebruikt kantoormeubilair. ‘Wij hebben de Manutan Circular Hub gelanceerd, een magazijn in Frankrijk waar gebruikt kantoormeubilair wordt verzameld en gerefurbished, waarna wij deze producten weer verkopen via onze webshops. We willen stimuleren dat onze klanten meer en meer tweede kans producten aanschaffen en ze ervan overtuigen dat het niet alleen goedkoper is, maar ook goed is voor het milieu en de samenleving. Uiteraard moet onze organisatie transformeren van louter inkopen en verkopen naar verkopen, weer terughalen en daarna tweede kans verkoop. In dit kader werken we nauw samen met onze klanten, wat vorm heeft gekregen in een speciaal team om zo elkaar te helpen in dit proces. Dit vereist wel een mentaliteitsverandering bij zowel Manutan als de klant.‘
In dit verband wijst de bevlogen duurzaamheidspecialist op een andere pilot: PEIS (Product Environmental Impact Score). Deze objectieve score laat per product op een simpele manier zien wat de milieu-impact ervan is binnen de hele levenscyclus aan de hand van de Europese Product Environmental Footprint (PEF) methode voor het meten van de potentiële milieueffecten van producten.
Haddad: ‘Hiermee moedigen we klanten, en ook onszelf aan, om te kiezen voor duurzame producten. Klanten kunnen middels het label, met een classificatie van A tot en met E, een bewustere keuze maken. Momenteel hebben we 13.000 producten met het PEIS-label, voor het eind van het jaar streven we naar 30.000 stuks. Via deze aanpak willen we ook onze leveranciers betrekken in het eco-designproces en stimuleren om duurzamere producten te ontwikkelen en te maken. Niet alleen innovatieve of tweede kans producten, maar ook artikelen die we eenvoudig kunnen repareren om zo weer te hergebruiken. Hiervoor komt steeds meer regelgeving, maar onze klanten vragen er zelf ook vaker om. Dit zijn allemaal activiteiten die niet alleen helpen onze CSR-targets te realiseren, maar uiteindelijk ook de doelen van eindgebruikers en fabrikanten.’
Nisrene Haddad
Nisrene Haddad is sinds drie jaar werkzaam bij Manutan Group als CSR Director. Na het behalen van een MBA aan de Rotterdam School of Management heeft Nisrene Haddad een carrièreswitch gemaakt om haar passie in MVO en duurzaamheid te volgen. Voordat ze in dienst trad bij Manutan heeft ze ruim twaalf jaar ervaring opgedaan als hoofd van de CSR- en duurzaamheidsstrategieën van grote internationale bedrijven in diverse sectoren, zoals de productie van chemicaliën en plastic, verpakkingen en mijnbouw. Nu houdt Haddad zich bezig met de duurzaamheidsvisie van de Manutan Group, waarbij ze toezicht houdt op de sociale en milieustrategie van de Groep binnen verschillende afdelingen en dochterondernemingen van het bedrijf. Voortbouwend op de vele initiatieven die er zijn, is het haar rol om de CSR-ambitie van Manutan te ontwikkelen en te structureren en verder uit te bouwen.