Het onderzoek van Ricoh is uitgevoerd onder ruim 1.600 MKBāers in Europa. Slechts 33% werkt aan het creĆ«ren van een sfeer op de werkplek waarbij snel reageren op behoeften van de klant prioriteit is. Dit terwijl het creĆ«ren van zoān agile werkomgeving bedrijven juist in staat stelt snel in te kunnen spelen op veranderingen in de markt.
Maurits Aalders, Director Marketing, Ricoh Nederland stelt: āFlexibiliteit is zowel een mindset als het vermogen om snel te kunnen reageren. Als bedrijven hun werkwijze organisatiebreed onder de loep nemen, krijgen ze inzicht in hoe procedures, cultuur en technologie voordelen op kunnen leveren voor het bedrijf.”
Trends en mogelijkheden
Veel MKBāers beschouwen het invoeren en verbeteren van digitale workflows als ƩƩn van de factoren voor succes. De meest genoemde topprioriteiten omtrent het verbeteren van flexibiliteit zijn data-analyses (50%), managementprocessen (41%) en financiĆ«le processen (39%). Nieuwe trends en mogelijkheden ontdekken middels analysetechnologie is de norm geworden voor de meerderheid van bedrijfsleiders (60%). Dit benadrukt het feit dat gebruikmaken van data de sleutel is geworden tot een meer flexibele werkomgeving.
Aalders voegt toe: “In de moderne bedrijfsomgeving is technologie essentieel om snel te kunnen profiteren van nieuwe mogelijkheden. Maar dat is niet voldoende. Bedrijfsleiders moeten een open-mind cultuur stimuleren, waarbij werknemers de mogelijkheid krijgen om bepaalde risico’s te nemen. Ook vaardigheden als het snel nemen van beslissingen en het overgaan tot actie zijn essentieel. Het goede nieuws is dat de ondernemers duidelijk inzien dat een investering in een digitaal gedreven werkplek de basis vormt voor een winstgevende bedrijfsflexibiliteit.”
Lees meer op http://www.ricoh.nl/thoughtleadership

