“The brands are back in town” was het motto dit jaar voor Insights-X. Het paste perfect bij het evenement. De vakbeurs voor schrijfwaren, kantoorartikelen, tassen en meer werd gehouden van 11 tot 14 oktober en werd gekenmerkt door de terugkeer van de grote merken en bedrijven. In totaal presenteerden 191 nationale en internationale aanbieders en startups uit 27 landen een breed aanbod aan de handel. Er waren 3.519 bezoekers en kopers uit 71 verschillende landen. KBM was aanwezig en trof een aantal bekenden.

Insights-X noemt zichzelf de enige onafhankelijke vakbeurs voor de papierwarensector in Duitsland. Dat is uiteraard met een knipoog naar Frankfurt, waar het toch wel flink grotere broertje Ambiente voor de editie van 2024 ook al met een flinke publiciteitscampagne is begonnen. En daarbij ook het segment van het vroegere Paperworld weer nadrukkelijk aan zich wil binden. Vooral rond office en business supplies is het dus touwtrekken tussen de twee. Waarbij de meeste aanbieders op Insights-X toch vooral hun consumenten assortiment lieten zien. Wat overigens bij Ambiente afgelopen jaar ook zo was. 

Dat is een mooie tweestrijd, waarbij er wel degelijk verschillen zijn tussen de twee concepten, al is het alleen al de periode van het jaar. Insights-X is toch meer een beurs voor Duitsland en haar buurlanden, al waren er volgens de organisatie bezoekers uit 71 landen, terwijl Ambiente toch meer op een wereldpubliek mikt en met Creativeworld en Christmasworld erbij een veel breder aanbod heeft. 

Het is duidelijk dat Insights-X na de pandemie het tij weer mee heeft. Zo groeide het bezoekersaantal met 39 procent, vergeleken met het voorgaande jaar. De kwaliteit van de bezoekers in Nürnberg is opvallend hoog. Zo waren er inkopers van bekende groot- en detailhandelaren, drogisterijen en supermarkten, samen met inkoopverenigingen uit heel Europa – waaronder onder meer Alibaba, Amazon, Carrefour, Coop , Kaufland, Lidl, McPaper, Rewe, Rossmann, Staples, Thalia en TJX.

Efficiënt zakendoen 

Voor Sarah Vagdy, inkoper bij Otto Office, was dit al het derde bezoek: “Ik hou van Insights-X – het is goed georganiseerd. Je kunt de nieuwe trends snel doorgronden en ordenen.”

Tarek A. Tabaja, Vendor Manager bij Amazon EU, ontdekte tijdens zijn bezoek nog een ander voordeel: “Het is veel gemakkelijker om al mijn contacten op één plek te ontmoeten dan individueel afspraken te maken.”
De Duitse sector heeft wel commitment uitgesproken tegenover Insights-X – het Handelsverband Büro und Schreibkultur hield een eigen conferentie in het Exhibition Centre, terwijl duo schreib & spiel ook zijn herfstconferentie hield.

De nieuwe eXtra-Day was specifiek gericht op retailers uit de Duitstalige DACH-regio. Volgens Michael Fortdran, Managing Director bij Undercover, bleken de nieuwe arrangementen voor de vier dagen ideaal: “De zaterdag van de beurs werd zeer positief ontvangen door de vakhandel. We hebben een flink aantal bezoekers gezien.”

In de enige hal die zaterdag gesloten was, troffen we toch nog wel enkele fabrikanten die de volgende keer ook graag de zaterdag mee willen pakken.

Succesvolle comeback 

Aanbieders als Faber-Castell, duo schreib & spiel, de Iden Group en STABILO waren ook tevreden over hun hernieuwde aanwezigheid op de beurs. “Het is de perfecte timing om nieuwe introducties te laten zien. Het is waardevol om directe, face-to-face gesprekken te voeren met alle klanten”, benadrukt Andreas Stark, Director Sales Duitsland bij STABILO International.  

“Insights-X is een handelsplatform waar we hoogwaardige discussies hebben gevoerd die ons bedrijf het komende jaar vorm zullen geven”, aldus Stefan Matschke, DACH Sales Manager bij Faber-Castell. Maresa Puls, hoofd marketing bij de Iden Group, waardeerde eveneens de open uitwisseling tussen industrie en handel: “De belangstelling voor innovatieve ideeën en oplossingen heeft ons aangemoedigd en geïnspireerd. Bovendien hebben we dankzij de InsightsArena ons inzicht in de nieuwste ontwikkelingen in de sector kunnen vergroten.”

Deze bijzondere ruimte op de beurs, ingericht met een urban uitstraling, bood suggesties voor de presentatie van producten op verkooppunten met behulp van de Insights-X Trends – ‘Paper Love’, ‘Vintage Nostalgia’, ‘Colorful Joy’ en ‘License Stars’. 

Open voor nieuwe ideeën 

De sterke bezoekersaantallen kunnen ook worden toegeschreven aan een hogere opkomst onder internationale kopers op de schrijfwarenbeurs van dit jaar. Managing director Lisa Dellermann van start-up Solufi merkte op: “We hebben contact kunnen leggen met markten die pas volgend jaar op onze radar zouden verschijnen, zoals Zweden, Denemarken, Finland, de VAE, Portugal, Spanje en Oostenrijk .”  

De twee evenementen die plaatsvonden nadat de beurs die dag was gesloten, boden ook voldoende tijd om te netwerken. Naast de gevestigde AfterHour op de eerste avond werd vooral de nieuwe OrangeNight op vrijdag, die in een ontspannen sfeer plaatsvond met een DJ in de InsightsArena, goed ontvangen. Van elk van deze bijzondere netwerkmogelijkheden werd door 500 deelnemers gebruik gemaakt.

Wie Insights-X heeft gemist, krijgt de kans om de volgende Insights-X bij te wonen, die van 16 tot en met 19 oktober 2024 in Nürnberg plaatsvindt.

X