De jaren dat de omzet in tijdschriften maar blééf stijgen liggen nu wel achter ons. Wanden van meer dan 9 strekkende meters is niet meer van deze tijd. Of juist wel, is het tijd voor een echte gespecialiseerde winkel in tijdschriften? Boekhandels als Libris Binnert Overdiep en Libris Pet! Hoogeveen hebben enorme collecties en zijn er nog steeds succesvol mee.
Wat is er veranderd na Covid?
Er is al jaren een daling in de totale afzet, maar de sluiting van winkels tijdens de lockdowns in de Covid periode hebben de tijdschriften categorie hard geraakt. Wij bij Libris Blz. hebben gemerkt dat consumenten, nadat de non food winkels weer open mochten, hun weg niet direct terug vonden. Een tijd lang konden consumenten voor tijdschriften alleen terecht in de supermarkt, waar een beperkt assortiment beschikbaar is. Dat is ook de reden dat de tijdschriftendistributeurs afgelopen najaar een categorie brede tijdschriftencampagne hebben geïnitieerd, samen met tabaks- en gemak winkels en (kantoor)boekhandels. Hiermee hebben we samen met de andere partners de hele tijdschriftencategorie bij non-food winkels onder de aandacht gebracht. Het is tijd om collectief als vakhandel deze productgroep weer op de kaart te zetten, niets doen is geen optie, schouders eronder!
Het retail landschap is constant in beweging. Op dit moment hebben foodretailers ook een groot aandeel in de verkopen, maar naar verwachting zal dit aandeel de komende jaren minder worden. Voor (kantoor)boekhandel en gemak winkels biedt dit juist op termijn een grote kans voor de categorie tijdschriften.
Kansen voor de winkel
Al enige tijd zien wij dat winkels kiezen voor een kleiner assortiment, omdat de categorie dalende is. De daling van de omzet in de categorie tijdschriften zit echter voornamelijk in de toptitels. Bij een sanering blijven de toptitels behouden, omdat dit de grootste omzetmakers zijn en worden juist de specialistischere titels gesaneerd, waarmee een boekwinkel zich kan onderscheiden in het marktgebied. Vervolgens daalt de omzet nog verder, omdat men deze omzet kwijt raakt en de toptitels in omzet dalen. Dit is een vicieuze cirkel die schadelijk is voor de gehele categorie. Indien een winkel zich wil onderscheiden van de (food)retailer die om de hoek zit, dan is behoud van een specialistisch breed assortiment van belang.
Tijdschriften online
Print is nog steeds springlevend en leidend, echter, online wordt ook steeds belangrijker. Aldipress en Betapress zijn distributeur in de losse verkoop en daarom hebben ze zelf geen focus op online.
Er zijn wel steeds meer uitgevers die online een fysiek of digitaal tijdschrift aanbieden.
Bij Libris Blz. volgen we alle ontwikkelingen uiteraard op de voet en komt dit onderwerp natuurlijk regelmatig ter sprake samen met Aldipress en Betapress.
Als ik kijk wat voor omzetaandeel boeken hebben online bij Libris Blz., dan zou dat de redding kunnen betekenen voor de tijdschriftenmarkt. We zien bij Libris Blz. dat er steeds meer meters uit de winkels verdwijnen, kleinere collecties, minder aanbod. 3.500 titels liggen er bij Audax in Gilze op de plank, gemiddeld 600 titels in de winkel, ik zie online kansen voor de backlist die op de plank ligt. Ik kan me voorstellen om het totale assortiment online via onder meer Libris.nl en BLZ.nl, Bruna.nl, Readhop.nl, primera.nl online aan te bieden en bestellingen vanuit Audax in de kratjes mee te sturen naar de winkel. Ook kan een ondernemer bij een online order de bestelling claimen in zijn / haar verzorgingsgebied en vanuit de winkel leveren.
Hogere kosten
De huidige kostenontwikkelingen zijn ongekend. Wij kijken dan ook naar alle mogelijke kostenbesparingen in de gehele keten. De ontwikkeling van de brandstofprijzen zorgen bijvoorbeeld voor een enorme kostenpost maar ook de stijgende papierprijzen, loonkosten en totale inflatie hebben een grote impact op de gehele categorie.
Betapress werkt met een assortimentsoptimalisatietool, waarmee ze nog beter de uitzet naar de winkels kunnen aansturen. Doel is om efficiënter te leveren en daarmee retouren vanuit de winkels te beperken. Wij waken er daarbij voor dat er wel zoveel mogelijk omzet wordt behouden en dat het pluriforme aanbod in stand blijft.
De marge op tijdschriften is na cadeaukaarten de laagste in de Boekhandel, kosten, derving, arbeidsloon eraf en dan blijft er echt netto weinig over.
Oplossing
- Toch maar meters inkrimpen en een marge rijke productgroep ernaast?
- Niet iedere dag levering
- geen Recht van Retour
- afrekenen op basis van verkoop scanning
- Eigen assortiment samenstellen
Wordt het niet eens tijd dat Aldipress en Betapress bij Audax een soort CB functie gaat krijgen. Zo kun je als organisatie zelf afspraken maken met de uitgevers, marge bepalen, collecties bepalen, wel of geen RVR, zelf ondernemen.
Volgens Betapress zitten er nog steeds veel voordelen aan recht van retour. Het risico voor winkels is laag, tijdschriften zijn een ‘vers’ product met in veel gevallen een grillig verkooppatroon. Kijkend naar andere categorieën heeft overgang zonder RVR ervoor gezorgd dat de omzet verder is gedaald en ook lege schappen oplevert, omdat winkels voorzichtiger gaan inkopen. Nee-verkopen zorgen vervolgens weer voor een verdere daling.
Ik ben het hier niet mee eens, op het moment dat je zelf bepaalt wat het assortiment is en je kunt op basis van scanning je assortiment bijsturen en herbevoorraden, dan ben je je ook bewust van wat je verkoopt en inkoopt. Nieuwe titels kun je via het portaal toevoegen, een titel laten uitlopen zet je in het portaal op uitlopend. Kijk naar CB met boekenassortiment daar gaat het al jaren goed, of Boosterbox als groothandel voor puzzels en spelen.
De tijdschriftenwereld zal moeten veranderen, dit kan alleen om als vakhandel en distribiteurs en uitgevers te gaan samenwerken.
Magazine Media Associatie kan het ook niet alleen, volgens mij hebben we een algemeen belang en moeten we als zelfstandige boekhandels (LibrisBlz.), ketens, uitgevers en distributeurs om de tafel om het tijdschrift te redden!
Marcel Mulder is sinds 1 juli 2022 manager Inkoop non-books bij Libris BLZ. Daarvoor was hij category manager bij Audax voor de formules AKO, Bruna, ReadShop, Plantage Boekhandels, Vivant. Verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief passend assortiment voor de productgroepen Cartridges, Verzenden, Printpapier, Multimedia, Wenskaarten, Additioneel assortiment gift & cadeau. Hiervoor was hij bij RDC assortimentsmanager kantoorartikelen, wenskaarten, tijdschriften, gift, spellen, hobby, muziek en DVD.