Manutan zag in zijn fiscal year 2021, dat liep tot eind september, zijn omzet met ruim 5 procent toenemen. Het laatste kwartaal liet een groei zien van drie procent.
De in Frankrijk gevestigde groep in b-tob e-commerce rapporteerde voor FY2021 een omzet van € 819 miljoen, een vergelijkbare stijging van 4,7% ten opzichte van het voorgaande jaar.
De drijvende krachten achter deze groei waren de Manutans regio’s Centre en West, die respectievelijk Duitsland en het Verenigd Koninkrijk omvatten. De inkomsten van Centre van 154,4 miljoen euro over het hele jaar waren een verbetering met 7,5% bij constante wisselkoersen, terwijl West met meer dan 10% omhoog ging naar 116,8 miljoen euro.
De omzet van de grootste regio in het zuiden, waartoe Frankrijk behoort, was bescheidener met een stijging van 0,8% tot 289 miljoen euro. De divisie Local Authorities (waarvan de omzet volledig afkomstig is van de Franse markt) behaalde een jaaromzet van 199 miljoen euro, een stijging van 6,5% j-o-j. Dit resultaat zou beter zijn geweest, ware het niet dat er in het vierde kwartaal vertragingen waren bij de leveringen.
De prioriteiten van Manutan blijven gericht op groei en de uitvoering van haar ontwikkelingsstrategie. Dat betekent onder meer uitbreiding van de opslagcapaciteiten en de verdere groei van het hybride bedrijfsmodel. Dit model combineert e-commerce, een gepersonaliseerde omnichannel klantenbenadering en de operationele wendbaarheid die in de huidige context vereist is. De Groep zal actief blijven zoeken naar nieuwe product-marktcombinaties. Vorige week meldden we nog dat Manutan in Nederland interesse had in de ijzerwarenhandel.