De Chinese webwinkel Ochama is officieel van start gegaan in Europa. De kruising tussen een supermarkt en warenhuis richt zich vooral op millennials en gezinnen. Als eerste in Europa zijn in Leiden en Rotterdam twee Ochama-vestigingen geopend volgens een nagenoeg volledig geautomatiseerd winkelconcept. Ochama maakt onderdeel uit van het Chinese JD.com, na Amazon en Alibaba ‘s werelds grootste webwinkelier.
De winkels worden vanuit een achtergelegen gerobotiseerd magazijn beleverd. De klant kan met zijn qr code de bestelling direct van de band halen, zonder tussenkomst van personeel. Er zijn ook een aantal kantoorartikelen te bestellen.
JD.com ontwikkelde eigenhandig zelfrijdende wagentjes en robotarmen voor het selecteren, sorteren en verpakken van de bestellingen. Ook zetten ze deze binnen een paar uur voor de klant klaar. Consumenten kunnen via de app of website bestellen. Vervolgens hebben ze de keuze hun orders in de twee futuristisch ogende Pickup Shops af te halen dan wel deze de volgende dag thuis te laten bezorgen. Ook Diemen en Utrecht krijgen binnenkort afhaalpunten. Als het concept aanslaat, komen er snel meer.
Na Alibaba en Amazon is JD de derde grootste e-retailer ter wereld. Ter vergelijking: met een beurswaarde van 95 miljard euro is het bedrijf ruim drie keer meer waard dan Ahold Delhaize. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf 550 miljoen actieve klanten, dat zijn er meer dan in heel de Europese Unie.
Een enorme speler dus, die vist in de vijver van de supermarkten, maar ook concurrent wordt van Amazon, Bol.com en eigenlijk iedere andere webwinkel. Het assortiment is heel breed. “Food en non-food is ongeveer 50/50,” zegt directeur Mark den Butter van Ochama. De webshop begint met 7000 producten, maar volgens Den Butter zal het aantal producten snel stijgen.