KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Redactie»Karim Aouadi (Herma) :”Thema’s die betrekking hebben op milieuaspecten zijn voorlopig de trend.”
Redactie

Karim Aouadi (Herma) :”Thema’s die betrekking hebben op milieuaspecten zijn voorlopig de trend.”

8 januari 20244 Min leestijd
Karim Aouadi (Herma) - Betrekking op milieu de trend
Karim Aouadi (Herma) - Betrekking op milieu de trend
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Elk jaar publiceren we in de laatste editie van KBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we zeven prominente branchegenoten aan het woord. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024. Vandaag Karim Aouadi (Herma).

Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
In 2023 heb ik juist met meer inspanningen eigenlijk minder resultaat geboekt. 

Ik realiseer me dan ook extra wat de daadwerkelijke gevolgen waren van de ‘coronajaren’ in onze handel. De coronajaren van 2021 en 2022 kenmerken zich voor mij als beste jaren ooit, niet alleen in omzet maar ook zeker in de afzet.  

In 2023 ligt dit anders. Er is gelukkig geen sprake meer van een epidemie met grote gevolgen. Er zijn geen noemenswaardige restricties geweest en daarbij zijn de producten weer volop beschikbaar. Echter, de markt lijkt wat af te zijn genomen ten opzichte van vorig jaar. Mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld het wegvallen van corona gerelateerde omzet, magazijnen die nagenoeg nog vol liggen en wellicht de huidige inflatie.  

Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar? En privé?
De gebeurtenissen rondom Staples zijn denk ik toch wel het meest opvallend voor mij in 2023. Helaas hebben de nodige gebeurtenissen de revue gepasseerd en hebben deze een nasleep als gevolg voor zowel het Staples-faillissement als daarbuiten. Inmiddels doet men er alles aan om de business–as-usual – en wederom gezond te krijgen. 

En welke opvallende trends zag je in de markt?
Een trend die nu goed waarneembaar is en voorlopig denk ik zal aanhouden zijn thema’s die betrekking hebben op milieuaspecten. Ik zie steeds meer aanvragen van onze klanten binnenkomen met verzoeken hierover. Inmiddels krijgen we ook aanvragen van eindklanten doorgestuurd die zich hiermee klaarblijkelijk ook bezig houden. 

Bij HERMA kunnen we ons gelukkig committeren en kunnen we het nodige aanleveren als het gaat om vraagstukken, certificaten en/of keurmerken. Dit geldt voor zowel onze producten als ook onze eigen organisatie. 

Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Wellicht niet binnen onze branche, maar als fanatieke klusser ben ik een zeer grote liefhebber van Hornbach. Met inmiddels verschillende vestigingen kijk ik hier altijd mijn ogen uit. Ruim opgezet, divers assortiment, zowel offline en online, altijd een medewerker in de buurt en goede (klanten)service. Het is een winkel waar ik maar al te graag kom. 

Wat betreft flop bedrijven. Die zullen er vast zijn. Gewoon uit de buurt blijven! 

Welke product/dienst is je opgevallen, heeft de meeste impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Wat mij wel is opgevallen en, mede door corona bij velen denk ik, is de impact van Microsoft Teams bellen, vergaderen, presenteren en dergelijke.  

Niet alleen op verre klant-afstand, maar ook intern met elkaar. Het gemak en comfort elkaar dan wel kort of lang, individueel of groepsverband, op kantoor of het homeoffice te ontmoeten is denk ik wel echt een ontwikkeling die een hoop nieuwe mogelijkheden inclusief gemak met zich mee heeft gebracht.  

Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
De verwachting in 2024 is vooral nog spannend. Er is een hoop onzekerheid, maar dit is geen nieuws met voorgaande jaren. De uitdagingen die op de loer liggen gelden dan ook niet alleen voor HERMA maar ook voor anderen in de markt.  

Voor HERMA intern geldt dat we in 2023 weer geacclimatiseerd zijn. Ik hoop dan ook in 2024 ondanks alle uitdagingen weer een mooie groei te mogen realiseren. Gezien de uitdagingen ligt de focus niet alleen op het behalen van omzetgroei, des te meer ook hoe we ons business activiteiten efficiënter kunnen krijgen. Door deze samenstelling blijven we de kosten goed in de juiste balans gewaarborgd, wat ten goede komt voor onze concurrentiepositie en uiteraard onze (eind)klanten. 

Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Jazeker, ontspanning moet in 2024 zeker de nodige aandacht krijgen. Ik ga hier op letten.

Welk tip/advies wil je de lezers van KBM meegeven?
Advies die mij altijd vreugde doet is; ‘bekijk wat er wel is en niet wat er niet is’.
Tot slot, een goed, gezond en liefdevol 2024 voor iedereen!
 

Vorige artikelInflatiespook nog niet weg! – Column Peter Damman
Volgende artikel 2023 – Een jaar in cijfers; statistieken van KBM

Gerelateerde berichten

Het verhaal achter …… De Schaar

Het verhaal achter …… De Schaar

IGEPA

IGEPA introduceert duurzaam Happy Office kantoorpapier

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!