De winnaars van de publieksprijzen ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2023-2024 en ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2023-2024 zijn bekend.
Meer dan 162.000 consumenten hebben hun mening gedeeld over hun favoriete retailers. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op het hoofdkantoor van hoofdsponsor ABN AMRO in Amsterdam werden alle winnaars bekendgemaakt en ontvingen zij hun awards. Bij de webshops was de winnaar in de categorie Eten en Drinken Speciaalzaken de webwinkel van Koffievoordeel.
Koffievoordeel.nl is opgericht in 2010 en biedt een breed palet van bekende A-merken. Door slim in te kopen, is het mogelijk om topkoffie ver onder de adviesprijs aan te bieden. Alle bestellingen worden de volgende werkdag bij je thuis geleverd.
Met een als vanouds goed gevulde zaal was het een feestelijke dag voor alle genomineerden. Uiteindelijk mochten 39 retailers een award in ontvangst nemen. Ook zaten er weer een aantal mooie, nieuwe namen tussen ten opzichte van de vorige editie: onder andere Jeans Centre, Hoogvliet, Swiss Sense, Camera Nu, IKEA, Goossens, Coolblue en Kaartje2Go mogen zich dit jaar ook bij de winnaars voegen.
Speciale Award voor Foodello
Foodello heeft de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ 2023-2024 gewonnen, waarbij zowel de jury als het publiek hun waardering hebben uitgesproken. Deze prijs plaatste de winnende nieuwkomer boven andere genomineerden, namelijk Circle Closet en Waterdrop. De bekroning was specifiek bedoeld voor winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Nederlandse markt. Een gevarieerde groep nieuwkomers werd beoordeeld op criteria als innovatie, schaalbaarheid en originaliteit. Na uitvoerig overleg koos de jury uiteindelijk drie nieuwkomers als kanshebbers. De jury bestond dit jaar uit: Henk Hofstede (Sector Banker Retail Commercial Clients, ABN AMRO), Thomas Bunnik (Co-founder & CEO Whoppah), Kimberley van der Wal (Winnaar vorig jaar & Director of Business Development, Wolkat and Drop&Loop), Debbie Klein (voormalig CEO Homefashiongroup), Donovan van Heuven (Hoofdredacteur, MT/Sprout) en Harry Bijl (Inspirator & Innovator INretail). Tijdens de categorie-uitreiking van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen presenteerden de genomineerden zichzelf via videopitches. De pitch van Foodello bleek doorslaggevend voor de uitslag.
Overall uitreiking
De winnaars van de categorieprijzen zijn genomineerd om overall winnaar te worden van de titels ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2023-2024, ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2023-2024 en ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2023-2024. Op donderdag 2 november 2023 worden de winnaars tijdens een gala bekendgemaakt. Ook worden dan de vakprijzen ‘ABN AMRO Beste Retail Executive of the Year’ 2023-2024 en ‘ABN AMRO Beste Retail Managementteam of the Year’ 2023-2024 uitgereikt én ligt er een award klaar voor de winnaar van de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2023-2024. De genomineerden voor deze vakprijzen worden binnenkort bekendgemaakt.