De printer-activiteiten van Konica Minolta maken vanaf nu deel uit van een nieuwe divisie genaamd Digital Workplace, samen met Konica Minolta’s IT Service Solutions en Workplace Hub-bedrijven, waarbij print- en IT-services onder één paraplu worden samengebracht. De aanpassing maakt deel uit van de DX2022 digitale transformatiestrategie die het bedrijf eind 2020 heeft aangekondigd.
“Aangezien het afdrukken op kantoor blijft afnemen en de werkstijl van klanten verandert, zal de traditionele Office-onderneming in het huidige boekjaar een structurele winsthervorming doorvoeren om zijn verdienvermogen te behouden”, verklaarde de OEM in zijn winstoverzicht voor het derde kwartaal.
Voor de negen maanden tot 31 december 2020 rapporteerde Digital Workplace een omzet van ¥ 336 miljard ($ 3,2 miljard), een jaar-op-jaar daling van ongeveer 19%. De daling bedroeg 10% in de laatste drie maanden van het kalenderjaar toen de markten tekenen van herstel vertoonden.
In het kwartaal oktober-december 2020 waren de verkoopvolumes van multifunctionele A3-printers slechts 6% lager dan in 2019, terwijl de omzet op de Chinese markt – waar kleurenmodellen met lage snelheid en zwart-wit populair zijn – met 15% toenam. De VS – de belangrijkste markt voor de meer winstgevende hogesnelheidsmodellen van het bedrijf – bleef echter tussen de 20-30% onder het niveau van 2019.
De omzet uit verbruiksartikelen en printservices was lager dan die van hardware, maar er was groei in het derde kwartaal van zowel IT Services Solutions als Workplace Hub.
Voor het huidige kwartaal dat eindigt op 31 maart 2021, zegt Konica Minolta dat de printvolumes in kantoren naar verwachting zullen terugkeren naar ongeveer 90% van het niveau van hetzelfde kwartaal vorig jaar, en dat dit zou moeten leiden tot een herstel van de hardwareverkoop.