In 2020 wil het bedrijf een jaaromzet van 465 miljoen euro realiseren met diensten op het gebied van Enterprise Content Management (ECM), Managed Services, IT Security en Enterprise Resource Planning (ERP). Met deze ambitie wil Konica Minolta wereldwijd een belangrijke aanbieder van IT-services worden.
De afgelopen vijftien jaar heeft de digitale revolutie fundamentele veranderingen teweeggebracht die vergelijkbaar zijn met die van de industriële revolutie zo’n tweehonderd jaar geleden. En de steeds verder voortschrijdende digitalisering blijft de economie en maatschappij ingrijpend veranderen. Om hiermee gelijke tred te houden, stelde Konica Minolta in 2014 zijn eigen transformatieprogramma op. Het op de middellange termijn gerichte businessplan ‘TRANSFORM 2016’ geeft aan hoe het bedrijf er na de transformatie over drie jaar uitziet.
Op CeBIT 2017 presenteert Konica Minolta de strategieën waarmee het wil groeien in IT=services.De transitie in het bedrijf vroeg om een volledige herstructurering die gericht is op een IT-portfolio, zodat er diensten als Enterprise Content Management (ECM), Managed Services, IT Security en Enterprise Resource Planning (ERP) aangeboden kunnen worden. Deze doelstelling werd naar eigen zeggen behaald door talrijke overnames, zoals die van het Franse Serians en het Duitse Raber+Märcker en zijn geleidelijk in het bedrijf geïntegreerd. Raber+Märcker opereert sinds 2015 onder de naam ‘Konica Minolta IT Solutions’. Momenteel houden bijna vijfhonderd medewerkers van Service & Support zich uitsluitend bezig met het leveren van IT-services aan klanten.
De verschillende maatregelen werpen hun vruchten af. In het afgelopen boekjaar* realiseerde het bedrijf alleen al met zijn IT-services een omzet van 115 miljoen euro. Dit is 4,8 procent van de totale omzet. Als we echter naar de traditionele activiteiten op het gebied van multifunctionele printers (MFP) kijken, ligt het totale bedrag veel hoger omdat veel MFP-klanten – de zogenoemde hybride klanten – ondertussen ook IT-services afnemen. En de targets zijn ambitieus.
Het bedrijf wil dat de jaaromzet van zijn IT-services in 2020 gestegen is tot 350 miljoen euro. Als daarbij de omzet van de door hybride klanten afgenomen IT-services opgeteld wordt, bedraagt de target 465 miljoen euro.
“Op dit moment hebben we in Europa ongeveer 200.000 klanten. We willen dat in 2020 circa twintig procent van de beoogde klanten in de totale beschikbare markt vertrouwen heeft in onze IT-services en deze van ons afneemt. Het is wel zo dat we de markt nog steeds moeten bewijzen dat wij de ideale IT-dienstverlener zijn. CeBIT is het perfecte platform om ons uitgebreide serviceaanbod onder de aandacht te brengen en in gesprek te treden met toekomstige klanten en besluitvormers”, aldus Indy Nakagawa, CEO van Konica Minolta Business Solutions Europe, over de doelstelling van het bedrijf.