Vandaag tekent Eugène Sterken, CEO van Koninklijke Ahrend, tijdens het CEO-ontbijt samen met de top van vooraanstaande Nederlandse bedrijven de Net-Zero Science Based Targets van het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Hiermee werkt Koninklijke Ahrend toe naar een waardeketen die in lijn is met het Klimaatakkoord van Parijs. En draagt zo bij aan het beperken van de wereldwijde temperatuurstijging tot 1,5°C.

 

Eugène Sterken tekent de SBTi-doelstellingen tijdens een CEO-ontbijtsessie voorafgaand aan de Purpose Day XL-conferentie in Bussum, onder leiding van vicevoorzitter van United Nations Global Compact, Paul Polman. Naast Koninklijke Ahrend verbinden ook andere bedrijven zich aan deze doelstellingen: Intergamma, PostNL, Trivium Packaging, Stahl, Dura Vermeer, TBI, Verstegen Spices & Sauces, EVBox, Media.Monks, CSU, Tzorg, Zizo en TAUW bv.

 

Nul uitstoot in 2050

Koninklijke Ahrend en de andere bedrijven die tekenden, zijn vastbesloten om emissiereductiedoelstellingen voor de korte en lange termijn vast te stellen en uiterlijk in 2050 een netto-nul uitstoot van broeikasgasemissies in hun hele waardeketen te bereiken. De onafhankelijke technische experts van SBTi valideren dit. Doel is om de uitstoot snel te verminderen en in 2030 te halveren. In 2050 mogen deze organisaties bijna geen uitstoot meer hebben. Alle resterende uitstoot die ze niet kunnen voorkomen, moeten zij compenseren. De SBTi Net-Zero standaard is de meest ambitieuze doelstelling voor bedrijven en dekt de emissies van een bedrijf in de hele waardeketen. De meeste bedrijven moeten hun CO2-uitstoot met minimaal 90% beperken om uiterlijk in 2050 netto-nul te bereiken.

 

Ambities Koninklijke Ahrend

De betrokken bedrijven moeten zelf een plan maken om de SBTi-doelen te behalen. Zo maakt Koninklijke Ahrend – in nauwe samenwerking met klanten en leveranciers – een plan om de interne CO2-uitstoot (van eigen fabrieken) en de externe uitstoot (van gebruikte materialen en transportbewegingen) te verminderen. De afgelopen jaren heeft Koninklijke Ahrend al stappen gezet om de CO2-uitstoot te verminderen.

 

Eugène Sterken, CEO Koninklijke Ahrend: “In 2018 stelden wij onszelf ten doel om onze interne CO2-uitstoot in 2025 met 50% te verminderen – dat doel behalen wij dit jaar al. Daarnaast zetten wij de afgelopen jaren al veel stappen om de CO2-uitstoot in onze keten te verminderen. Bijvoorbeeld door het jaarlijks revitaliseren van zo’n 50.000 meubels in onze Circulaire Hub, het gebruik van gerecyclede materialen en met de lancering van Furniture as a Service, waarbij klanten betalen voor gebruik in plaats van bezit. Dit stelt ons in staat de regie te nemen om meubelstukken meerdere levens te geven

en daarmee de gebruiksduur te maximaliseren. Al deze activiteiten dragen bij aan het reduceren van de uitstoot in de hele waardeketen. Met het ondertekenen van de Net-Zero Science Based Targets zetten wij een volgende stip op de horizon om voor 2050 netto nul uitstoot te hebben.”

 

Over Koninklijke Ahrend

Koninklijke Ahrend, opgericht in 1896 in Amsterdam, is internationaal toonaangevend in de kantoormeubel-industrie. Het bedrijf creëert vitaliserende werkomgevingen en hoogwaardige meubellijnen die wereldwijd direct aan de klant worden geleverd.

 

De meubellijnen en ruimtelijke oplossingen van Koninklijke Ahrend zijn ontworpen om de medewerkers-bevlogenheid te verhogen en het welzijn en de productiviteit van de medewerkers te verbeteren. De producten blinken uit door de duurzaamheid en het tijdloze Dutch Design.

Het bedrijf heeft eigen verkoopkantoren in meer dan 25 landen in Europa, het Midden-Oosten en Azië, en bedient de klant via een portfolio van vier onderscheidende merken: Ahrend, Gispen, Techo en Presikhaaf Schoolmeubelen.

 

Koninklijke Ahrend leidt de industrie met haar circulaire businessmodellen, ontwerpt vanuit Cradle2Cradle© filosofie en is lid van de EllenMcArthur foundation. Het bedrijf heeft 1.300 werknemers waarvan ca 15% met een arbeidsbeperking. In 2022 bedroeg de omzet van het bedrijf €320 miljoen.

 

Over SBTi

Het Science Based Targets-initiative (SBTi) is een samenwerking tussen het CDP (Climate Disclosure Project), de United Nations Global Compact, World Resources Institute en het World Wide Fund for Nature. Science Based Targets (SBT) zijn op de wetenschap gebaseerde doelen die voor een grondige analyse van uitstoot en reductieplannen zorgen. Het SBTi beoordeelt en valideert onafhankelijk de doelstellingen voor CO2-uitstoot van bedrijven in overeenstemming met de meest actuele klimaatwetenschap en op basis van wetenschappelijke criteria.

 

Over het CEO-ontbijt

Het CEO-ontbijt en de commitment van de aanwezige bedrijven werd georganiseerd door UN Global Compact Netwerk Nederland, IMPACTING.today duurzaamheidsadvies, Purpose Day XL mede-organisator Folkert van der Molen (Van der Molen E.I.S.) en Charlotte de Voogd van H+K Strategies. Het plantaardige ontbijt werd gesponsord door Vermaat Groep.

X