Volgens KPN-woordvoerster Ellen van Heerwaarden is het besluit om de winkels te schrappen het gevolg van de aankondiging van 10 januari waarbij KPN alle focus op het KPN-merk gaat leggen. De Centrale Ondernemingsraad heeft positief geadviseerd op het punt van focus op het KPN-merk.
“Per 1 mei sluiten de Telfort-winkels en kunnen Telfort-klanten voor hun vragen terecht in de KPN-winkels, of op Telfort.nl en de contactcenters van Telfort,” aldus de woordvoerster. “Wanneer we volledig stoppen met het aanbieden van nieuwe Telfort-producten is nog niet definitief bepaald. Eén ding is zeker, we gaan op termijn dit klantsegment vanuit het KPN-merk bedienen.”
Voornemen sluiting per 1 mei
KPN is nu in de fase van de deeladviesaanvragen om hier uitvoering aan te geven. Voor de Telfort-winkels is er een adviesaanvraag ingediend met het voornemen om op 1 mei de Telfort-winkels te sluiten. Het gaat in totaal om 207 medewerkers, waarvan er 128 een contract bij Telfort hebben. De rest werkt op uitzendbasis.
“KPN zal alle Telfort-medewerkers zo goed mogelijk naar nieuw werk binnen of buiten KPN begeleiden,” laat Van Heerwaarden weten. Ze benadrukt dat KPN de intentie heeft een groot deel van de medewerkers met een contract voor onbepaalde tijd te herplaatsen. Volgens de woordvoerster stopt KPN ook met het aanbieden van het productportfolio van Telfort per 1 mei. Klanten van Telfort kunnen voor producten en service vanaf 1 mei terecht bij de (XL) winkels van KPN. Ook online zullen zij deze ondersteuning kunnen krijgen.
Focus op KPN-merk
KPN heeft begin deze maand aangekondigd dat diverse dochtermerken, waaronder Telfort, op termijn onder de KPN-vlag komen te hangen. In de retailwereld werd daarom al rekening gehouden met het verdwijnen van de Telfort-winkels.
KPN wil zich de komende twee jaar volledig op het hoofdmerk focussen. De dienstverlening van de dochtermerken Telfort (Zakelijk), Yes en XS4ALL gaat op termijn verder onder de KPN-vlag, zo stelde de operator. De USP’s van de betrokken dochtermerken zullen in het KPN-portfolio worden opgenomen.
Niet meteen streep door Telfort-merk
Van Heerwaarden benadrukt dat het sluiten van de winkels niet betekent dat er ook nu al een streep gaat door Telfort als merk. “Voor klanten verandert er niets. Ze behouden de producten en diensten zoals zij die nu ook hebben.” Voorlopige blijven er ook nog campagnes lopen voor Telfort. Ex-miljonair Hans uit de Telfort-reclame blijft dus nog even actief.
Wel bevestigt de woordvoerster dat Telfort gaat verdwijnen, iets waar KPN tot nu toe nog een slag mee om de arm hield. “De dienstverlening gaat op termijn verder onder het KPN-merk, dit past in de ambitie om alle klant segmenten te bedienen met het KPN-merk. En dit gaan we verder organisatorisch vorm geven.”
Bron: Telecompaper