Boris Vildósola Bustos is sinds kort Managing Director van Manutan Benelux en Duitsland. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijke voor Kruizinga business; Europese specialist in transport- en opslagmiddelen.
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Klimaatveranderingen zijn in 2024 wereldwijd enorm zichtbaar geworden. Extreme hittegolven, droogtes en ongekende temperatuurstijgingen in bijvoorbeeld Antarctica. Maar ook de recente overstromingen in Valencia. Dit benadrukt onze urgent wordende verantwoordelijkheid; zowel zakelijk als persoonlijk.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
We leven in een zeer turbulente periode. Het vasthouden aan onze lange termijnstrategie en daarin blijven investeren is wat onze klanten, medewerkers en toeleveranciers waarderen. De reis naar een circulaire wereld vraagt om een lange adem. Als bedrijf staan we in het centrum tussen waar de producten worden gemaakt en waar ze worden gebruikt. Dit biedt ons de mogelijkheid om klanten te helpen met hun verduurzamingsevolutie. We zijn daarom enorm trots dat we op 30 januari 2025 de allereerste Manutan Sustainable Sourcing event mogen organiseren in Eindhoven
Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
Duurzame innovaties in de office sector krijgen steeds meer aandacht, maar er zijn in mijn optiek enkele minder bekende trends die ik zie, en die grote impact kunnen hebben in de toekomst. Bijvoorbeeld circulaire kantoorinrichting, waarbij meubilair en materialen worden ontworpen met een focus op hergebruik, reparatie en recycling. Bedrijven kunnen meubels leasen in plaats van kopen, wat leidt tot een “product-as-a-service”-model. Dit vermindert afval en bevordert een circulaire economie. Bij Manutan hebben we concepten gelanceerd, waarbij we met gebruikt materiaal, bijvoorbeeld meubilair, producten een tweede leven geven. Een ander voorbeeld is Kruizinga BV, sinds 2019 onderdeel van de Manutan Groep. Kruizinga is een Europese specialist voor transport, logistiek en opslag middelen. Via Kruizinga zijn we in staat zowel nieuwe als gebruikte producten in te zetten voor de verkoop of verhuur.
En welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk voor de continuïteit van de branche?
Er zijn er een aantal te noemen. Allereerst de stijgende grondstofprijzen en geopolitieke instabiliteit en klimaat gerelateerde verstoringen in de toeleveringsketen.
Dit leidt tot hogere productie- en transportkosten. Niet alles kan worden doorberekend aan de klant. Daarnaast is er een consolidatie van de e-commerce-markt gaande. Schaalvoordelen van de ‘reuzen’ drukken kleinere spelers uit de markt.
Kleinere bedrijven hebben moeite om te concurreren op prijs, leveringssnelheid en service. Daarnaast zijn de innovatie-eisen zo intens dat kleinere en middelgrote bedrijven kwetsbaar worden. Dat kan de continuïteit van de sector in gevaar brengen
Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Wellicht een vreemde keuze. Maar ik zou zeggen Pieter Zwart met zijn strategische visie en toewijding aan klanttevredenheid.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
De grootste uitdaging ligt in de transitie naar duurzaamheid en circulariteit. We zijn continue onze services en producten op dat gebied aan het uitbreiden. Daarnaast brengen strengere regelgeving en de daarbij behorende rapportagelast een druk op de processen. We hebben een super heldere strategische focus op circulariteit en de weg naar net zero. Complex maar met focus is het fun.
Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Klinkt als een cliché. Maar gezond zijn en blijven en het blijven werken aan het creëren van een werkomgeving waar elk individu zich kan ontwikkelen en succesvol kan zijn.
Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Maak strategieën klein, zodat mensen helder hebben wat de focus is in het hier en nu. En zie innovatie als elke dag 1 ding anders doen, focus op evolutie, geen revoluties.