Novaka organiseerde deze week een bijeenkomst, waarin de leveranciers zijn bijgepraat over de recente ontwikkelingen en de toekomstplannen van de cooperatie. In openhartige presentaties gaven algemeen directeur Arnold Thews en Head of purchasing & categorymanagement tekst en uitleg. Duidelijk was wel dat Quantore goed door de pandemie is gekomen.

De coronapandemie heeft ook bij Quantore zijn weerslag gehad, zo blijkt. Bepaalde categorieën profiteerden enorm, andere hadden heel veel last van het feit dat de meeste kantoren dicht waren. Zo daalden de traditionele kantoorartikelen fors, terwijl producten als meubilair, printers, hygiëne, snijden en knippen een sterke groei konden optekenen. Ook papier is inmiddels weer terug op een niveau van voor corona.
De leden zijn kritisch over de uitleveringsgraad en Quantore heeft dat als een van de prioriteiten om aan te pakken benoemd.

A-merk huis
Quantore is nadrukkelijk een A-merk huis en de merken zijn dan ook heel belangrijk, stelde Thews. Er wordt voortdurend gezocht naar nieuwe merken, bijvoorbeeld in de hygiëne en facilitaire hoek, en uitbreiding van samenwerking. Zo is de samenwerking met Duracell uitgebreid, wat Quantore demogelijkheid biedt om daarmee nieuwe klantgroepen aan te boren. Uiteraard is er ook aandacht voor het huismerk en krijgt deze ook uitbreiding met bijvoorbeeld het koffiemerk Biaretto Coffee. Het merk Budget verandert in QBasic en voor verpakking en verzending komt er iezzy.

Verder zet Quantore de komende jaren sterk in op duurzaamheid. Samen met het bureau Ecovadis zet de cooperatie de schouders onder verduurzaming van het assortiment. De leden en ook de leveranciers worden hier intensief bij betrokken. Ecovadis is geen onbekende in de branche, en heeft al een aantal leveranciers, wederverkopers en grote eindgebruikers als klant.

Thews ging ook kort in op de discussie binnen Quantore omtrent de benadering van de traditionele vakhandel versus de online spelers. Traditioneel is nog altijd goed voor 70 procent van de omzet, maar het aandeel van online groeit. Omdat deze partijen een groei van gemiddeld 30 procent laten zien, terwijl traditioneel b-to-b stabiel is en b-to-c met 5 tot 20 procent daalde.

Een uitgebreid interview met Arnold Thews in de komende editie van KBM.

X