Quantore organiseerde vorige week een bijeenkomst, waarin leveranciers zijn bijgepraat over de recente ontwikkelingen en de toekomstplannen van de coöperatie. In openhartige presentaties gaven algemeen directeur Arnold Theuws en Manager Inkoop & category management, Dennis Albers, tekst en uitleg. Duidelijk was wel dat Quantore goed door de pandemie is gekomen.

De coronapandemie heeft ook bij Quantore zijn weerslag gehad, zo blijkt. Bepaalde categorieën profiteerden enorm, andere hadden veel last van het feit dat de meeste kantoren dicht waren. Zo daalden de traditionele kantoorartikelen in 2020 fors, terwijl categorieën als meubilair, printers, hygiëne en hobby een sterke groei konden optekenen. Dit jaar herstellen de traditionele categorieën en met name papier is inmiddels weer terug op het niveau van voor corona. De leden zijn kritisch over de uitleveringsgraad, die lager is door slechte beschikbaarheid van goederen (door transport- en grondstofproblemen) en krapte op de arbeidsmarkt. Quantore heeft dit als een van haar prioriteiten benoemd.

A-merk huis
Quantore is nadrukkelijk een A-merk huis en de merken zijn dan ook heel belangrijk, stelde Theuws. Er wordt voortdurend gezocht naar nieuwe merken, bijvoorbeeld in de hygiëne en facilitaire hoek, en uitbreiding van samenwerking. Zo is de samenwerking met Duracell uitgebreid, wat Quantore de mogelijkheid biedt om nieuwe klantgroepen aan te boren. Uiteraard is er ook aandacht voor de eigen merken Quantore, Biaretto en CleaninQ en het nieuwe label Iezzy, waar in eerste instantie een mooie range verpakkingsmaterialen onder wordt aangeboden. Het merk Budget krijgt de naam QBasic.

Verder zet Quantore de komende jaren sterk in op duurzaamheid. Samen met bureau Ecovadis zet de coöperatie de schouders onder verduurzaming van het assortiment. De leden en ook leveranciers worden hier intensief bij betrokken. Ecovadis is geen onbekende in de branche, en heeft al een aantal leveranciers, wederverkopers en grote eindgebruikers als klant.

Theuws ging ook kort in op de discussie binnen Quantore omtrent de benadering van de traditionele vakhandel versus de online spelers. Traditioneel is nog altijd goed voor 70 procent van de omzet, maar het aandeel van online groeit. Omdat deze partijen een groei van gemiddeld 30 procent laten zien, terwijl traditioneel b-to-b stabiel is en b-to-c met 5 tot 20 procent daalde.

Een uitgebreid interview met Arnold Theuws in de komende editie van KBM.

X