Een jaar geleden, 1 juli 2022, is Libris Blz met ondersteunen van Non Books (Plus assortiment) gestart om zowel leveranciers als ondernemers en organisatie dichter bij elkaar te brengen. Als gevolg daarvan wordt ook de samenwerking met wenskaartenleverancier Hallmark verder geïntensiveerd.
Ron Verhoeven Squad Lead Non Food van Hallmark over de samenwerking: “De samenwerking met een ambitieuze partner als LibrisBlz. biedt mooie kansen om de consument continue te verrassen en te verleiden en daarmee de wenskaarten categorie te laten groeien. De boek- en kantoorvakhandel binnen de Benelux is voor Hallmark een belangrijk en waardevol afzetkanaal. Al ruim 110 jaar hebben wij waardevolle en langdurige partnerships met vele ondernemers binnen dit kanaal/segment. Zowel tijdens Covid als erna ervaren wij dat deze groep ondernemers het verschil maakt richting de consument met een uitgebreid en aantrekkelijk productaanbod en optimale service.”
Marcel Mulder Manager Inkoop Non Books LibrisBlz. Voegt daaraan toe: “Als we het over wenskaarten hebben, dan is Hallmark het A-merk dat zowel in de Benelux als wereldwijd op nummer 1 staat. Voor de Nederlandse boek- en kantoorvakhandel is Hallmark een zeer belangrijke wenskaarten leverancier. Naast een sterk everyday assortiment als basis heeft Hallmark een breed assortiment in seizoenen, Kerst, verpakkingsconcepten en niet te vergeten stationery & gifts. Hiermee zijn ze als totaal leverancier onderscheidend in de markt. Voor LibrisBlz. winkels die nu en in de aankomende jaren zich bij LibrisBlz aansluiten vanuit een andere formule, een waardevolle partner die niet mag ontbreken. Hiermee gaan wij ( ondernemers, LibrisBlz. en Hallmark) met vertrouwen de toekomst in.
Intensievere samenwerking
Een jaar geleden, 1 juli 2022, is Libris Blz met ondersteunen van Non Books (Plus assortiment) gestart om zowel leveranciers als ondernemers en organisatie dichter bij elkaar te brengen.
Marcel Mulder: “We hebben onderzocht wat de welke ideeën c.q. gedachten er leven bij de ondernemers en leveranciers om met elkaar toekomstbestendig te zijn/worden? Een goede samenwerking tussen organisatie, leveranciers en ondernemers is cruciaal voor een sterke toekomst voor alle partijen. Naast de bestaande samenwerking hebben we gesprekken gevoerd met vele leveranciers in de categorie Non Books.
Bereikbaarheid
Bij de start van de gesprekken gaven leveranciers aan al tevreden te zijn en een goede samenwerking met Libris te hebben, stelt Mulder. “Na het analyseren van de verkoopcijfers bleek echter dat diezelfde leveranciers aan top 50 Libris winkels leverden maar nog niet aan de overige 170 Libris Blz winkels. Dit heeft voornamelijk te maken met het bereik vanuit de leverancier naar de winkels. In de samenwerking hebben we uiteraard als doel het bereik te vergroten voor de leverancier en de aangesloten ondernemers kennis te laten maken met een ander assortiment dan dat ze al in de winkel hebben staan. Meer kansen voor beide partijen en samen sterker richting de toekomst.”
Online strategie
Naast het fysieke bereik wordt online ook steeds belangrijker. De consument wil weten wat de winkel op voorraad heeft, of online inspiratie op doen, constateert Mulder. “Samen met de aangesloten leveranciers vullen we de Libris Blz SFTP database server met alle gegevens van de leverancier, omschrijvingen, scancodes, prijzen, commerciële teksten en 4 product- afbeeldingen. Deze database koppelen we aan de lokale winkel website, halen de lokale prijs uit het kassasysteem en het product is (indien de winkel het op voorraad boekt) bestelbaar op de lokale website.
Bij boeken is de online verkoop uit eigen voorraad een flink percentage van de omzet. Dit is voor de winkel een beter verdienmodel dan een order die door gaat naar het CB.”
Digitaal Beurs Plein
Ondernemers van Libris Blz zijn voor de inkoop gewend aan een Digitaal Beurs Plein. Via dit platform worden aanbiedingen, nieuw assortiment, bestseller top 60 e.d. al jaren besteld.
Voor Non Books bestond dit nog niet. Vanaf januari 2023 is Libris Blz gestart met het Digitaal Beursplein Non Books. In samenwerking met de leveranciers is afgesproken dat ze het Digitaal Beurs Plein gaan inzetten voor nieuwe producten, seizoens- producten en aanbiedingen waardoor de ondernemer meer marge heeft op deze artikelen dan via het bestelportaal van de leveranciers.