Libris Blz gaat samenwerken met leverancier van cadeauartikelen Kikkerland. De LibrisBLz winkels kunnen hierdoor ondermeer de inkoop van het Kikkerland assortiment regelen via het Digitaal Beurs Plein Non Books.
Peter Osterholt Sales Manager Nederland van Kikkerland over de samenwerking: „Op deze manier willen we de samenwerking tussen de winkels en Kikkerland verbeteren. Naast het persoonlijke contact zullen we de ondernemers nog beter kunnen informeren over al het relevante nieuws. Via onder andere het digitale beursplein kunnen we alle winkels snel de meest actuele collecties laten zien. We kijken uit om met deze samenwerking verschillende campagnes te gaan lanceren bij de winkels. Kikkerland kan de Libris Blz winkels de perfecte aanvulling bieden in de Non Books.
Marcel Mulder Manager Inkoop Non Books LibrisBlz., voegt daaraan toe: Kikkerland heeft een uitgebreid cadeauassortiment wat zich dan ook internationaal bij assortiment boekhandels bewezen. Met name thematische invulling van het assortiment kan ons extra omzet leveren. Kikkerland heeft keus uit een uitgebreid assortiment passend voor iedere LibrisBlz winkel.
Voldoen aan behoefte
Marcel Mulder vervolgt: “Een jaar geleden is bij Non Books (Plus assortiment) gestart bij Libris Blz om leveranciers als ondernemers en organisatie dichter bij elkaar te brengen.
Er is onderzocht wat de behoefte is bij de ondernemers en leveranciers om met elkaar toekomstbestendig te zijn. Een goede samenwerking tussen organisatie, leveranciers en ondernemers is cruciaal voor een sterke toekomst voor alle partijen.
Naast de bestaande samenwerking met Aldipress, Betapress, Lekkerland, Hartung, I Need You Leesbrillen, Quantore, Abodee| Cortina hebben we gesprekken gevoerd met vele leveranciers in de categorie Non Books.
Kikkerland sluit uitstekend aan bij het DNA van de Libris BLZ winkels. Kikkerland assortiment is uitermate geschikt voor iedere Libris of Blz boekhandels als aanpalend assortiment, of het gaat om seizoen producten of basis cadeauassortiment het voegt toe aan de assortiment boekhandel.
Bereikbaarheid
Bij de start van de gesprekken gaven leveranciers aan al tevreden te zijn en een goede samenwerking met Libris te hebben. Na het analyseren van de verkoopcijfers bleek echter dat diezelfde leveranciers aan top 50 Libris winkels leverden maar niet aan de overige 170 Libris Blz winkels. Dit heeft voornamelijk te maken met het bereik vanuit de leverancier naar de winkels. In de samenwerking hebben we uiteraard als doel het bereik te vergroten voor de leverancier en de aangesloten ondernemers kennis te laten maken met een ander assortiment dan dat ze al in de winkel hebben staan. Meer kansen voor beide partijen en samen sterker richting de toekomst.”
Online strategie
Naast het fysieke bereik wordt online ook steeds belangrijker, stelt Mulder. “De consument wil weten wat de winkel op voorraad heeft, of online inspiratie op doen. Samen met de aangesloten leveranciers vullen we de Libris Blz SFTP database server met alle gegevens van de leverancier, omschrijvingen, scancodes, prijzen, commerciële teksten en 4 product- afbeeldingen. Deze database koppelen we aan de lokale winkel website, halen de lokale prijs uit het kassasysteem en het product is (indien de winkel het op voorraad boekt) bestelbaar op de lokale website.
Bij boeken is de online verkoop uit eigen voorraad een flink percentage van de omzet.”
Digitaal Beurs Plein
Ondernemers van Libris Blz zijn voor de inkoop gewend aan een Digitaal Beurs Plein. Via dit platform worden aanbiedingen, nieuw assortiment, bestseller top 60 e.d. al jaren besteld.
Voor Non Books bestond dit nog niet. Vanaf januari 2023 zijn we is Libris BLzt gestart met het Digitaal Beursplein Non Books. In samenwerking met de leveranciers is afgesproken dat het Digitaal Beurs Plein wordt ingezet voor nieuwe producten, seizoensproducten en aanbiedingen, waardoor de ondernemer meer marge heeft op deze artikelen dan via het bestelportaal van de leveranciers.