Libris Blz is een structurele samenwerking aangegaan met schrijfwarenproducent Stabilo. “Wij werken al langer op individuele basis succesvol samen met Libris Blz. ondernemers. De nu gemaakte collectieve afspraken gaan onzes inziens voor zowel Libris Blz. als STABILO veel voordelen opleveren.  Het digitale beursplein en de directe communicatie richting de aangesloten winkels zijn voor ons als merk zeer welkom”, stelt Berthil Nijstad namens Stabilo.

STABILO is één van Europa’s meest toonaangevende schrijfwarenfabrikanten en producent van kwalitatieve producten op het gebied van schrijven, kleuren en markeren. Het bedrijf werd in 1855 opgericht als kleine potlodenfabrikant in Nünberg, Duitsland en inmiddels produceren ze al ruim 168 jaar de favoriete producten van  wereldwijde gebruikers. In 1865 werd het bedrijf overgenomen door Gustav Schwanhäußer en tot de dag van vandaag is het in handen van deze familie. Het eerste grote succes was de uitvinding van het grafietpotlood in 1875.

Onder de Schwan-STABILO GmbH holding vallen een drietal divisies: schrijfwaren, cosmetica en outdoor. Inmiddels werken er in Europa meer dan 1.500 mensen, wereldwijd zijn  dat er meer dan 5.000. En overal is het motto hetzelfde: Be colorful!

Eén van onze meest recente activiteiten is de bouw van een splinternieuw kantoor, naast het bestaande hoofdkantoor in Nürnberg. Voor de bouw is een wedstrijd bedacht, waarbij ontwerpers hun ontwerpen konden insturen, daarbij rekening houdend met de brandrules. Het winnende ontwerp is inmiddels gerealiseerd en ademt de bedrijfswaarden; live colorful, work colorful, think colorful, create colorful!

Marcel Mulder Manager Inkoop Non Books LibrisBlz. “LibrisBlz. is actief met ondersteunen van Non Books (Plus assortiment) om zowel leveranciers als ondernemers en organisatie dichter bij elkaar te brengen. We hebben onderzocht wat de welke ideeën c.q. gedachten er leven bij de ondernemers en leveranciers om met elkaar toekomstbestendig te zijn/worden? Een goede samenwerking tussen organisatie, leveranciers en ondernemers is cruciaal voor een sterke toekomst voor alle partijen. Naast de bestaande samenwerking hebben we gesprekken gevoerd met vele leveranciers in de categorie Non Books.”

Bereikbaarheid

Bij de start van de gesprekken gaven leveranciers aan al tevreden te zijn en een goede samenwerking met Libris te hebben. Na het analyseren van de verkoopcijfers bleek echter dat diezelfde leveranciers aan top 50 Libris winkels leverden maar nog niet aan de overige 180 Libris Blz winkels. Dit heeft voornamelijk te maken met het bereik vanuit de leverancier naar de winkels. In de samenwerking hebben we uiteraard als doel het bereik te vergroten voor de leverancier en de aangesloten ondernemers kennis te laten maken met een ander assortiment dan dat ze al in de winkel hebben staan. Meer kansen voor beide partijen en samen sterker richting de toekomst.

Online strategie:

Naast het fysieke bereik wordt online ook steeds belangrijker. De consument wil weten wat de winkel op voorraad heeft, of online inspiratie op doen. Samen met de aangesloten leveranciers vullen we de Libris Blz SFTP database server met alle gegevens van de leverancier.  Deze database koppelen we aan de lokale winkel website, halen de lokale prijs uit het kassasysteem en het product is (indien de winkel het product op voorraad boekt) bestelbaar op de https://libris.nl.

Digitaal Beurs Plein

Hiermee bieden we voor de leveranciers met het Digitaal beurs Plein een podium naar alle LibrisBlz winkels. We hebben in samenwerking met de leveranciers afgesproken dat we het Digitaal Beurs Plein gaan inzetten voor nieuwe producten, seizoens- producten en aanbiedingen waardoor de ondernemer meer marge heeft op deze artikelen dan via het bestelportaal van de leveranciers.

X