Elk jaar publiceren we in de laatste editie van KBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we zeven prominente branchegenoten aan het woord. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024. De derde in de rij is Lieke Vogels (directeur Novaka)
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
2023 was een dynamisch jaar, dat werd gedomineerd door een zeer onrustig klimaat. Zowel veroorzaakt door oorlog, (inter-)nationale crisissen en de landelijke politieke en ook door beweging in de branche. Van overnames, verdeeldheid, faillissementen en groeistrategieën. Wat dan positief opvalt, is de veerkracht van de MKB ondernemers, die ondanks alles wat hen bezighoudt ( personeel, hoge energierekening, gezondheid van mens en het bedrijf), door gaat met de business en innoveren en veelal aan de slag ging met het vitaliseren van de interne organisatie. Novaka heeft ondernemers en organisaties weer bij kunnen staan met adviezen, diensten en inspiratie.
Wat waren zakelijk gezien voor jou de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar.
Het faillissement van Staples doet pijn, zeker omdat het als waardig en belangrijk lid zorgde voor een goede balans. Fijn voor de medewerkers dat er een doorstart kwam. Gelukkig is er ruimte voor nieuwe partners en is Novaka andere samenwerkingen aangegaan.
Novaka stelt zich ten doel om de branche verder te ontwikkelen, onder andere via het kennisplatform, waarvan steeds meer medewerkers in de branche gebruik maken en vele leveranciers op zijn aangesloten. Heel bijzonder is dat vrijwel elke leverancier een visie heeft op duurzaamheid en dit deelde op het platform. Er zijn nieuwe kennisboxen ontwikkeld voor productcategorieën waarin onze partners groeimogelijkheden zien. Novaka Academy heeft in 2023 fysieke trainingen opgepakt. De ergo-coachtraining, waarbij on- en offline wordt gecombineerd, was zeer succesvol en effectief.
En privé?
De meeste impact had, dat ons ‘laatste’ kind is afgestudeerd in criminologie met een master Crises and Securitymanagement en inmiddels is beëdigd bij de politie. Onze vier kinderen hebben verschillende studieachtergronden en werken in diverse mooie sectoren. Dat maakt je niet alleen trots, je realiseert je ook dat er veel jonge mensen op de markt komen met andere inzichten en ervaringen en ook zeker met andere wensen en behoeftes. Het drukt je met de neus op de feiten hoe de wereld veranderd is en wat actueler en relevanter is dan ooit tevoren.
En welke opvallende trends zag je in de markt
Een belangrijke trend die zich al eerder heeft ingezet door corona is aandacht voor hygiëne en veiligheid. De branche kan hier op inspringen. Novaka ondersteunt deze gedachten.
Een andere trend waar we alert op moeten zijn is Artificiële Intelligentie, die veel invloed kan krijgen. Een goede tegenhanger die in opkomst is, is Authentieke Intelligentie. De combinatie is een synergie van wetenschap en visionaire inzichten. En heeft impact op ons brein en onze manier van leven.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe.
Met plezier kijk ik terug op de BOP Award uitreiking afgelopen oktober. Hieruit blijkt dat relevante thema’s als duurzaamheid, innovatie en vernieuwing in onze branche er toe doen en dat leveranciers hier zeer goed op in spelen. Onze partners edding en Maped vielen in de prijzen, waarvan de uitingen van respectievelijk The power of visualisation en Color Peps Infinity ook op het platform zijn te bewonderen. Met Desq en Newell Brands bespreken we een samenwerking. .
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
In mijn visie zal de focus voor 2024 in ieder geval op de volgende thema’s gericht zijn: Gezondheid, duurzaamheid en kwaliteit. Voor onze branche zijn dat thema’s waarop we naadloos kunnen inspelen. Het motto: “De kantoorbranche heeft een hart voor hardwerkend Nederland” is een schot voor open doel, waarvan wij ervaren dat je veel medewerking krijgt van sociale partners en van de politiek. Gezondheidsbevordering op het gebied van producten en diensten in de kantoorinrichting, vitaliseren van kantoren, inrichten van gezonde werkplekken enzovoort. Maar natuurlijk ook in onze retailsector, door aandacht te geven aan de gezondheid en ontwikkeling van medewerkers en organisatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers die zich ontwikkelen gelukkiger, productiever en wendbaarder zijn. Daarnaast is verdere verduurzaming onontkoombaar. We zetten al stappen, maar hoe mooi zou het zijn ons in te zetten als de meest duurzame branche?
Novaka zal deze thema’s op diverse manieren aandacht geven, zowel in onze belangenbehartigingsstrategie met onze gesprekspartners ‘uit Den Haag’, als in onze dienstverlening en communicatie- en trainingsactiviteiten fysiek en op het kennisplatform.
Welk tip/advies wil je de lezers van KBM meegeven
Mijn ultieme advies is: zorg voor een perfecte klantbeleving en operationele excellentie! Digitalisering en data driven is daarbinnen een must. In deze woelige tijden hebben mensen ook behoeften aan ontmoetingen en persoonlijke benadering. Platformen en Communities zijn de toekomst, zeker in combinatie. Als we de branche willen versterken en beter profileren moeten we ook hiermee samenwerken en zorg hebben voor ons eigen mentale welzijn en dat van anderen!