Peter Damman mag graag lunchen. Deze keer werd hij uitgenodigd door Loet van de Kimmenade. Hij is sinds twee jaar de nieuwe CEO van Jalema, maar beschouwt zichzelf nog altijd als een nieuwkomer in de branche. Jalema heeft roerige jaren achter de rug met wisselend management en natuurlijk de verkoop aan de T3L Group. Jalema zit in een lastige hoek en van de Kimmenade heeft de taak om het bedrijf weer in de goede richting te krijgen. Dat betekent nieuwe producten en nieuwe business genereren. Geen eenvoudige klus. Voldoende reden om met hem te gaan lunchen en te horen wat hij allemaal van plan is. Locatie was weer de vertrouwde Korte Putstraat in Den Bosch.

  1. Wat heb je gedaan voordat je bij Jalema in dienst kwam?
    Ik bIk ben afgestudeerd bedrijfseconoom en heb gewerkt in commerciële en operationele rollen bij diverse bedrijven zoals BP, Nuon en CRH. Ook ben ik actief geweest als zelfstandig adviseur en interim manager. Mijn specialiteit is om bedrijven die op een doodlopend spoor zitten weer in de goede richting te krijgen. Ik ben geen uitgesproken specialist op een bepaald gebied en dat zie ik als een voordeel. Ik kan een verfrissende blik brengen die mensen die al jaren actief zijn in een business niet meer hebben.
  1. Wat is je het meeste bijgebleven van de eerste maand in het bedrijf?
    Ik ben in december 2019 gestart en een paar maanden daarvoor was Jalema verkocht aan de T3L Group. In mijn eerste maand heb ik uitgebreid met alle mensen gesproken. Wat ik toen veel hoorde was dat er behoefte was aan nieuwe producten en nieuwe business. Ik heb toen aangegeven dat ik dat niet alleen kon realiseren en dat we dat als team collectief moesten doen. Daar moesten de mensen wel een beetje aan wennen. Corona heeft ons daarbij geholpen . De order intake viel stil en we moesten noodgedwongen creatief worden. Dit resulteerde in een reeks van nieuwe corona gerelateerde producten . We bleken dus wel degelijk in staat om nieuwe producten te bedenken. Daar ben ik trots op. Totaal iets anders dan kantoorartikelen. Deze ervaring heeft het bedrijf een extra boost gegeven
  1. Wat is je indruk van de branche ? Dynamisch of saai?
    Het is voor mij nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Wij hebben veel traditionele producten in het assortiment die vooral gericht zijn op het bewaren van papieren documenten. De vraag hiernaar loopt natuurlijk terug. De digitalisering en het thuiswerken zijn hier debet aan. Documenten lees je eigenlijk alleen nog maar van een beeldscherm. Dus dat zal niet meer veranderen. Het valt mij ook op dat in deze branche iedereen elkaar kent. Jij bent daar zelf ook een voorbeeld van Peter, jij bent al zo lang actief dat jouw netwerk enorm moet zijn. Maar ik heb mij ook laten vertellen dat er vroeger goed verdiend werd. Dat maakt het aantrekkelijk om in deze industrie te werken. Maar het veranderingsproces van de huidige markt heeft ook een remmend effect. Er is een gebrek aan noodzakelijke innovatie, iets wat volgens mij al jaren speelt. De markt krimpt en consolideert. Ook door de toegenomen prijsconcurrentie. Marktpartijen zijn nu actief op zoek naar herpositionering, vernieuwing en verbreding. En dat is natuurlijk wel een dynamisch proces!
  1. Hoe blijf je op de hoogte van marktontwikkelingen?
    Door veel te praten met collega’s bij Jalema en de T3L Group en klanten en leveranciers. Maar ik kijk niet alleen naar nieuws in onze traditionele branche, maar zeker ook naar ontwikkelingen en trends in andere sectoren. Daar vind je vaal nieuwe ideeën die we weer kunnen gebruiken.
  1. Geloof je in vakbeurzen? Aan welke doen jullie mee?
    We hebben tijdens mijn aanwezigheid een keer op Paperworld gestaan, voor het eerst als onderdeel van de T3L group. Ik ben geen fan van beurzen. De commerciële toegevoegde waarde is gering en eigenlijk is het een ontmoetingsplaats voor mensen uit de sector. Maar dat kan dan wel weer nuttig zijn.
  1. Hoe is jullie samenwerking met BOL.com en Amazon?
    Verkoop via online platformen is een trend die groeit. We werken goed met beide platformen samen en ik ben tevreden over de ontwikkelingen. Ze zitten nog niet in onze top 5 klanten , maar worden wel steeds relevanter. De producten waarbij advies nodig is bieden wij niet op deze platformen aan. Toch zullen ze de rol van de dealers niet volledig overnemen. Het is ook onze taak om de tussenhandel beter te ondersteunen en de eindklant beter te begrijpen om zo de keten succesvoller te maken. Ik pleit dan ook voor meer transparantie en samenwerking in de keten. Coolblue heeft overigens wel veel van de dealers overgenomen. We beschouwen hen als een “nieuwe dealer”. Ze maken het de klant gemakkelijk om een keuze te maken. Dat is een grote toegevoegde waarde.
  1. Wie zijn de winnaars in het dealerkanaal?
    Dat zou ik zo niet weten. De gehele distributieketen is aan snelle verandering onderhevig. Iedere partij in het traditionele model zal goed moeten nadenken over zijn toegevoegde waarde. Door internet worden alle distributie ketens verkort. Als je daarin geen waarde toevoegt ben je vroeg of laat uitgespeeld.
  1. Hoe zien jullie de toekomst van thuiswerken?
    Thuiswerken is normaler en bespreekbaarder geworden door de coronacrisis. Vergaderingen met Teams en Zoom hebben dit versneld, werken achter het beeldscherm is niet meer weg te denken. Thuiswerken zal blijven, meer nog dan voor de coronacrisis. Maar fysieke contacten blijven belangrijk, mensen hebben daar nu eenmaal behoefte aan.
  1. Heeft de traditionele winkel nog een toekomst?
    Dat hangt af van welke producten in die winkel te koop zijn. Zelfs Coolblue heeft nu winkels, omdat je sommige producten toch echt even wil zien en voelen. Maar commodity producten zullen steeds minder via winkels worden verkocht. Het wordt dus erg lastig.
  1. Waarom bestaat Jalema nog over 10 jaar?
    Nou Peter, goede vraag ! Omdat we een duaal business model hebben. Enerzijds blijven we een belangrijke speler in de productie en verkoop van archiverings- en kantoorartikelen. Anderzijds positioneren wij ons steeds meer als generieke productiepartner voor uiteenlopende producten en bedrijven. Denk daarbij vooral aan onze moderne spuitgietfabriek, die zal nog belangrijker voor ons worden. En in het algemeen willen we ons specialiseren in het gebruik van biobased/biodegradable grondstoffen.
  1. Eigenlijk had ik liever iets anders gedaan?
    Ik zou het ook interessant hebben gevonden om muzikant of architect te zijn. Lekker creatief bezig zijn en nieuwe dingen bedenken. Muziek is nu mijn hobby en voor architectuur mag ik over de schouder van mijn vrouw meekijken. Zij is namelijk binnenhuisarchitect. Maar gelukkig kan ik in mijn werk ook veel creativiteit kwijt!

Naschrift: Jalema heeft een periode van veel verandering achter de rug. Een nieuwe eigenaar en ook weer een nieuwe CEO. Daarbij komt de noodzaak om het bedrijf te herpositioneren. Van de Kimmenade heeft de schone taak om dit te begeleiden, waarbij hij graag gebruik maakt van de collectieve creativiteit binnen het bedrijf. Hij ziet Jalema niet alleen als distributeur van traditionele kantoorartikelen, maar veel meer als een volwaardige productiepartner. Daar moet de groei vandaan komen. Daartoe zoekt hij de samenwerking met de keten. Zijn voordeel is dat hij geen jarenlange bagage meeneemt uit de branche. Een frisse wind dus. En dat kan in onze traditionele business zeker geen kwaad!

X