Peter Damman mag graag lunchen. Deze keer werd hij uitgenodigd door Marcel Jacobs, eigenaar van CIRCL8. Marcel is expert op het gebied van circulair inkopen en duurzaamheid en begeleidt bedrijven bij het verduurzamen van hun processen en bedrijfsvoering. Duurzaamheid is allang geen modewoord meer en staat bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. Marcel heeft ook ervaring in de Business Supplies sector. Zo was hij als senior manager Environmental Strategy een aantal jaren verbonden aan Office Depot Europa. Voldoende reden dus om met de sympathieke Limburger te gaan lunchen.
1. Kan je iets vertellen over je carrière tot nu toe?
Heel graag Peter! Na een aantal jaar bij Philips te hebben gewerkt besloot ik om een opleiding in het nieuwe duurzaamheidsvakgebied te gaan volgen. Hoe een en ander er precies uit zou gaan zien, was toen volkomen onduidelijk, maar het sprak me enorm aan. De intentie om op een andere manier zaken te doen, met meer oog voor mens en milieu (dat zeiden we toen nog zo), leek een belangrijk strategisch element te worden . In de jaren daarna bleek het een goede keuze. Ik heb eerst bij Philips Lighting (nu Signify) gewerkt als Sustainability Officer, daarna bij Office Depot als senior manager Environmental Strategy en daarna bij Royal Philips als director Supplier Sustainability. Inmiddels run ik alweer 3 jaar succesvol samen met mijn vrouw mijn eigen bedrijf CIRCL8.
2. Wat doet je bedrijf CIRCL8?
Wij begeleiden bedrijven en organisaties op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en circulair inkopen. In de praktijk komt het er op neer dat we bedrijven en organisaties, afhankelijk van hun ambitie- en volwassenheidsniveau, leren hoe ze kunnen starten of vervolgstappen kunnen maken. Wij doen het werk niet voor ze. Vanaf de eerste dag borgen we het in de organisatie. Concreet kan dit het geven van workshops of van trainingen betekenen, maar ook het meewerken aan het opstellen van bijvoorbeeld een nieuwe strategie.
3. Wat is circular procurement, en wat is de betekenis van duurzaamheid?
Ok, ik ga nu heel kort door de bocht, maar in de basis komt het op het volgende principe neer : Circulair inkopen betekent dat je de waarde van de grondstoffen of het product zo lang mogelijk in stand houdt. Met andere woorden, vraag je eens af, heb ik het product wel nodig, kan ik het langer gebruiken dan vooraf bedacht of kan ik het extern een langer leven geven? Als we praten over duurzaamheid in het algemeen dan hebben we het over de balans tussen mens, milieu en economie, gericht op toekomstige generaties. Binnen het bedrijfsleven kijken we hoe we dit principe kunnen integreren in de bedrijfsvoering.
4. Waar gaan de meeste bedrijven de fout in als het gaat om duurzaamheid in het bedrijf?
Het is geen kwestie van one size fits all. Dat is een veel gemaakte denkfout. Net zoals mensen denken dat je in één keer je hele aanpak moet veranderen, en dat het allemaal heel ingewikkeld, tijdrovend en duur is. Begin gewoon eens voorzichtig met een goede inventarisatie en maak de eerste stap. Hoe klein die ook mag zijn. Wat ik persoonlijk heel jammer vind is de algehele tendens die een beetje neerkomt op “blamen en shamen”. Laten we elkaar juist stimuleren en aanmoedigen.
5. Hoe doet de Office Products Industrie het als het gaat om duurzaamheid?
Als ik er van een afstand naar kijk, dan zie ik dat men wel geprobeerd heeft om aan de slag te gaan, bijvoorbeeld door het aanbieden van duurzame producten, klimaatneutrale levering en minder verpakking. Ook het pay per print concept is een leidend voorbeeld. Men probeert echter niet om structureel als industrie samen te werken en de klant andere keuzes te laten maken. Duurzaamheid is niet bedoeld om op te concurreren maar op te collaboreren. Er is dus nog heel veel te winnen!
6. Heb je een voorbeeld van een bedrijf wat goed bezig is op dit gebied?
Niet specifiek. Ik zou zeggen, iedereen die stappen maakt en de samenwerking zoekt, hoe groot of klein ook, verdient een compliment.
7. Hoe werk je met bedrijven om duurzamer te worden?
De eerste stap is altijd een inventarisatie. Waar sta je, wat doe je misschien al. Waar ligt je ambitie, waar wil je naar toe bewegen en waarom? Is er commitment van het MT? Al deze vragen beantwoorden we eerst. Van daaruit maken we klantspecifiek een plan van aanpak waarbij iedereen zich goed voelt. En dan heb je al snel een resultaat.
8. In welk land is men het verst op dit gebied?
Het type industrieën, wetgeving, cultuur en grondstofstromen spelen samen een belangrijke rol. Zij drijven namelijk bepaalde onderdelen van duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld de Nordics. Vanuit cultureel oogpunt staat men daar heel dicht bij de natuur. Hierdoor is er veel vraag naar biologische en ecologische producten. In Duitsland is er al sinds jaar en dag wetgeving op afvalscheiding. Daardoor is hier juist veel focus op recycling en grondstofstromen. Zo heeft elk land een eigen focus.
9. Zijn er ook overheidssubsidies voor dergelijke projecten?
Overheden doen heel veel. Elk land heeft voldoende mogelijkheden wat betreft subsidies. Denk eens aan duurzame innovatie, investering in hernieuwbare energie of duurzaam inkopen. Maar heel eerlijk, het wel of niet krijgen van een subsidie mag geen hoofddoel zijn. Ga aan de slag en je zult zien dat duurzame bedrijfsvoering oplevert en niet kost. Kortom die subsidie heb je helemaal niet nodig als je maar met een gedegen plan komt en daardoor in de actiemodus gaat.
10. Tenslotte, ben je in je privéleven ook duurzaam bezig?
Haha, goede vraag Peter! Ja en nee. Uiteraard zijn we heel bewust van onze keuzes. Dat wil echter niet zeggen dat we krampachtig bepaalde dingen doen of laten. Het gaat om het grotere plaatje en dát doen waar je je goed bij voelt. Waar maak je zelf de meeste impact en wat is een duidelijke no go voor je. Net zoals bij onze klanten dus. We zijn tenslotte wel realisten! Naschrift: Marcel Jacobs is een bevlogen mens. Hij kan gepassioneerd praten over duurzaamheid maar blijft daarbij wel nuchter. Immers; het doel is belangrijker dan de weg er naar toe. Vandaar ook dat zijn bedrijf de pragmatische aanpak propageert. Elk stapje is er een en zijn aanpak verschilt per bedrijf en sector. Hij is druk bezet, want duurzaamheid is “hot”. In de Office Branche zijn al vele pogingen gewaagd om tot een gezamenlijke visie te komen en daarmee de branche een andere uitstraling te geven. Misschien ligt hier wel een mooie rol voor de brancheorgansiatie Officers World. Want het thema is belangrijk en dat weet Jacobs op zijn eigen vriendelijke manier goed uit te leggen!