LUTO is al jaren een begrip in de omgeving van Zaandam. Het begon met een kleine winkel in de binnenstad van de stad, waar ze papier en tijdschriften verkochten. Door de jaren heen groeide het bedrijf en werd het assortiment uitgebreid met onder meer kantoormeubilair en kantoormachines. Met meer dan 60 jaar ervaring is LUTO uitgegroeid tot een betrouwbare leverancier van kantoorbenodigdheden. Anno 2023 mag het familiebedrijf zelfs zijn 65-jarige jubileum vieren! Een mooi moment om in gesprek met gaan met de familie van der Meer.
De geschiedenis van het familiebedrijf
LUTO is ontstaan in 1958 en opgericht door de naamgevers van het familiebedrijf: Luit en Toos van der Meer. Later traden Marie-José en haar man Andries-Jan toe als vennoten, gevolgd door Frank en Astrid. Astrid vertelt over de geschiedenis van LUTO:
“Bijna 40 jaar zat de winkel gevestigd in de binnenstad van Zaandam, maar in 1997 verhuisden we naar de rand van de stad vanwege het autoluw maken van het centrum. Deze verhuizing bood ons de mogelijkheid om het assortiment uit te breiden en een grote stap voorwaarts te kunnen maken.
Mede door het dropshipmenttraject van Quantore hadden wij geen groot magazijn meer nodig, dus besloten we in 2017 naar een kleiner pand in dezelfde straat te verhuizen. Het kleinere pand bracht kostenverlaging met zich mee, wat natuurlijk een prettige bijkomstigheid is. Op de huidige locatie hebben we een mooie mix van online bestellingen via onze webshop en verkoop in de zaak.”
Successen en uitdagingen
Het runnen van een succesvol bedrijf gaat verder dan alleen het behalen van korte termijn successen, weet ook de familie van der Meer. Astrid vertelt over de successen, maar ook de uitdagingen, die LUTO door de jaren heen gekend heeft:
“In een tijdperk waarin fysieke winkels steeds minder voorkomen, zijn wij er trots op dat we naast een goede webshop ook nog steeds een fysieke winkel hebben. En niet zomaar één, maar een winkel met gratis parkeergelegenheid voor de deur. Dit is iets wat je niet vaak meer ziet in onze branche. Daarnaast zijn vriendelijkheid en het hoge service- en kennisniveau onze speerpunten. Hiermee streven wij naar een langdurige relatie, zowel met onze klanten als onze leveranciers.
Het runnen van een familiebedrijf is niet altijd gemakkelijk, maar dankzij het feit dat elk familielid zijn eigen expertise heeft, verloopt alles soepel. Deze sterke basis heeft dan ook geholpen bij de verschillende uitdagingen waar wij mee te maken hebben gehad in de loop der jaren. Zo was de financiële crisis van 2008 een moeilijke tijd, maar ook deze periode hebben wij door financieel de juiste keuzes te maken goed kunnen doorstaan.”
Quantore-lid
Op de vraag waarom LUTO lid is van Quantore heeft Astrid een kort, maar krachtig antwoord:
“Ik weet niet beter dan dat wij lid zijn van Quantore, al sinds de tijd dat het nog Veneka heette. Door lid te zijn van Quantore, profiteren we van de voordelen die samengaan met gezamenlijke inkoop. Ook op logistiek gebied heeft het voordelen, zoals de kostenbesparing die mogelijk werd door in 2017 ons pand met groot magazijn in te ruilen voor een kleiner pand, mede dankzij het dropshipmenttraject.
Tot slot biedt Quantore natuurlijk uitgebreide verkoopondersteuning. Door lid te zijn van Quantore wordt ons een hoop werk uit handen genomen, waardoor wij ons kunnen focussen op onze eigen expertises in de winkel, waarmee we onze klanten van dienst kunnen zijn.”
Jubileum
“Wij zijn niet van de grote acties, maar we willen ons 65-jarig jubileum niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Onze vaste klanten gaan we verrassen met een jubileumtaart en voor elke klant hebben wij een jubileumweggevertje als blijk van waardering. Daarnaast wordt er op de diverse social mediakanalen aandacht aan besteed en verschijnt er een artikel in het Zaanse ondernemersmagazine. We kijken ernaar uit om dit moment samen te vieren en hopen nog vele jaren door te kunnen gaan. Hoewel bijna alle vennoten boven de 60 jaar zijn, vinden wij het nog te leuk om aan stoppen of overdragen na te denken.”