Een bekende Latijnse uitdrukking luidt “Nomen est Omen”. De naam( Omen) is een voorteken. De Romeinen waren van mening dat iemands naam iets zei over iemands lot. Latere theorieën stellen dat de naam iets zegt over het beroep of karakter van iemand. Maar wat wil ik met deze introductie eigenlijk aan u kwijt?
Al jaren is er een sterke Angelsaksische invloed op de functietitels in het bedrijfsleven. In mijn optiek kun je zelfs spreken van een wildgroei. Zo is iedereen tegenwoordig minimaal manager , en dan nog op zijn minst senior. Klanten zijn “accounts ”geworden en met een beetje geluk zijn ze ook nog key accounts. En snapt u het verschil nog tussen een assortiment manager, product manager en category manager? Als je nog hoger de organisatie ingaat is vrijwel iedereen een Chief. Zo is er een Chief Marketing, Chief Procurement en ik kwam zelfs een Chief Green Officer tegen.
Dat is natuurlijk volledig prima en soms ook vermakelijk, maar tegelijkertijd ook erg verwarrend. Als iedereen manager is met een mooie functietitel dan is het erg lastig om te begrijpen waar iemand voor verantwoordelijk is en wie er nu uiteindelijk de baas is binnen een bedrijf. Zelfs de fraaie functieomschrijvingen bieden vaak geen uitsluitsel. Of zouden sommigen eigenlijk een job hebben die alleen maar een leuke titel is en waarschijnlijk volledig overbodig is? Daar is zelfs een term voor; bullshit jobs!
Deze rookwolken aan functietitels vragen dus extra aandacht om uit te vinden wat iemand nu precies doet. Waarom is dat belangrijk? In Nederland is het bijna gebruikelijk geworden dat het volledige bedrijf inspraak heeft als er weer een nieuwe nietmachine moet worden aangeschaft. Maar bij wie moet je nu uiteindelijk zijn en heeft er de bevoegdheid om ja te zeggen tegen een offerte of dienst? Het visitekaartje geeft daar niet altijd duidelijkheid over en dan verschilt het ook nog per bedrijf of zelfs binnen een bedrijf! Goed je huiswerk maken is dus het devies als je wilt voorkomen om een middag te verkwisten met een presentatie aan de verkeerde persoon.
Maar waarom zien we tegenwoordig zoveel mooie Engelse functie titels ? Een van de redenen is dat een mooie titel status geeft en vaak meer indruk maakt. Ook wordt er regelmatig een associatie gemaakt dat bij een fraaie titel ook wel een bijpassend hoger salaris zal horen. Dat is de te zien bij het werven van nieuwe medewerkers . Bij mooie namen ligt de respons op een personeelsadvertentie hoger en wordt de functie zwaarder ingeschat. En daar is natuurlijk niks mis mee. In een krappe arbeidsmarkt moet je tenslotte je best doen om goede mensen binnen je bedrijf te halen . En het wordt hierdoor allemaal niet duidelijker maar het werkt blijkbaar dus wel. En het is natuurlijk veel leuker om op een verjaardag of andere bijeenkomst te praten over je sexy klinkende functie toch? Daarmee heeft de titel een mooie plek gekregen als status symbool naast de flitsende lease auto van de zaak.
Maar is deze trend dan een logische ontwikkeling? Zeer zeker! In de huidige tijd is onze taal al behoorlijk doorspekt met Internationale en Engelse woorden . Probeer bijvoorbeeld maar eens een gewoon Nederlands kopje koffie te bestellen bij Starbucks. Nee, dan liever een brewed coffee met een mooie naam toch? Smaakt zeker lekkerder!
Zaken mooier of interessanter maken hoort bij het leven. Kijk maar eens hoe sommigen zich profileren op social media. Het maakt het leven vaak kleurrijker en vrolijker. Maar dan moet je wel even doorvragen en onderzoeken wat er nu eigenlijk bedoeld wordt. Anders kom je van een koude kermis thuis. En probeer deze laatste zin maar eens in het Engels te vertalen……
Mr. drs. Peter Damman (entrepreneur en voorzitter Officers World)