KBM
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Maar wat doét u nu eigenlijk precies?
Achtergrond

Maar wat doét u nu eigenlijk precies?

25 november 20224 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Een bekende Latijnse uitdrukking luidt “Nomen est Omen”. De naam( Omen)  is een voorteken. De Romeinen waren van mening dat iemands  naam iets zei over iemands lot. Latere theorieën stellen dat de naam iets zegt over het beroep of karakter van iemand. Maar wat wil ik met deze introductie eigenlijk aan u kwijt?  

Al jaren is er een sterke Angelsaksische invloed op de functietitels in het bedrijfsleven. In mijn optiek kun je zelfs spreken van een wildgroei. Zo is iedereen tegenwoordig minimaal manager , en dan nog op zijn minst senior. Klanten zijn “accounts ”geworden en met een beetje geluk zijn ze ook nog key accounts. En snapt u het verschil nog tussen een assortiment manager, product manager en category manager? Als je nog hoger de organisatie ingaat is vrijwel iedereen een Chief. Zo is er een Chief Marketing, Chief Procurement en ik kwam zelfs een Chief Green  Officer tegen.  

Dat is natuurlijk volledig prima en soms ook vermakelijk, maar tegelijkertijd ook erg verwarrend. Als iedereen manager is met een mooie functietitel dan is het erg lastig om te begrijpen waar iemand voor verantwoordelijk is en wie er nu uiteindelijk de baas is binnen een bedrijf. Zelfs de fraaie functieomschrijvingen bieden vaak geen uitsluitsel. Of zouden sommigen eigenlijk een job hebben die alleen maar een leuke titel is en waarschijnlijk volledig overbodig is? Daar is zelfs een term voor; bullshit jobs! 

Deze rookwolken aan functietitels vragen dus extra aandacht om uit te vinden wat iemand nu precies doet. Waarom is dat belangrijk? In Nederland is het bijna gebruikelijk geworden dat het volledige bedrijf inspraak heeft  als er weer een nieuwe nietmachine moet worden aangeschaft. Maar bij wie moet je nu uiteindelijk zijn en heeft er de bevoegdheid om ja te zeggen tegen een offerte of dienst? Het visitekaartje geeft daar niet altijd duidelijkheid over en dan verschilt het ook nog per bedrijf of zelfs binnen een bedrijf! Goed je huiswerk maken is dus het devies als je wilt voorkomen om een middag te verkwisten met een presentatie aan de verkeerde persoon.  

Maar waarom zien we tegenwoordig zoveel mooie Engelse functie titels ? Een van de redenen is dat een mooie titel status geeft en vaak meer indruk maakt. Ook wordt er regelmatig een associatie gemaakt dat bij een fraaie titel ook wel een bijpassend hoger salaris zal horen. Dat is de te zien bij het werven van nieuwe medewerkers . Bij mooie namen ligt de respons op een personeelsadvertentie hoger en wordt de functie zwaarder ingeschat. En daar is natuurlijk niks mis mee. In een krappe arbeidsmarkt moet je tenslotte je best doen om goede mensen binnen je bedrijf te halen . En het wordt hierdoor allemaal niet duidelijker maar het werkt blijkbaar dus wel. En het is natuurlijk veel leuker om op een verjaardag of andere bijeenkomst te praten over je sexy klinkende functie toch? Daarmee heeft de titel een mooie plek gekregen als status symbool naast de flitsende lease auto van de zaak. 

Maar is deze trend dan een logische ontwikkeling? Zeer zeker!  In de huidige tijd is onze taal al behoorlijk doorspekt met Internationale en Engelse woorden . Probeer bijvoorbeeld maar eens een gewoon Nederlands kopje koffie te bestellen bij Starbucks. Nee, dan liever een brewed coffee met een mooie naam toch? Smaakt zeker lekkerder! 

Zaken mooier of interessanter maken hoort bij het leven. Kijk maar eens hoe sommigen zich profileren op social media. Het maakt het leven  vaak kleurrijker en vrolijker. Maar dan moet je wel even doorvragen en onderzoeken wat er nu eigenlijk bedoeld wordt. Anders kom je van een koude kermis thuis. En probeer deze laatste zin maar eens in het Engels te vertalen…… 

Mr. drs. Peter Damman (entrepreneur en voorzitter Officers World)

Vorige artikelACCO Brands richt pijlen op visuele communicatie
Volgende artikel Nieuwe zwart-wit MFP’s van Sharp voor grotere oplages

Gerelateerde berichten

Weer meer boeken verkocht en meer omzet in 2022

PAPER SHOW 2023 in Mechelen staat in de startblokken

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.