De wenskaart is ook zo’n leuk product! Je maakt er mensen blij mee! Hoe leuk is het dat iemand de moeite neemt om voor jou een kaart uit te kiezen, er iets persoonlijks in te schrijven, de kaart te adresseren en speciaal voor jou naar de brievenbus te brengen. En hoe leuk is de verrassing om post aan te treffen in je brievenbus of op je deurmat! Het is zo’n leuk gebaar, zo’n fijn idee dat iemand aan jou gedacht heeft. Met een klein beetje moeite kun je iemand een groot plezier doen. <>
Artige heeft, meer dan wie ook, geloof in de toekomst van de wenskaart, mits iedereen blijft investeren in nieuwe collecties om de consument te blijven verrassen. Bij Libris Boekhandels is het aandeel Wenskaarten ten opzichte van de totale omzet een stuk lager, echter is het assortiment wel exclusiever.
Bij BLZ boek en kantoorvakhandels zie je meer keuzes; een concept van Hallmark of Paperclip, aangevuld met Hartung, Decadance, The Art Group, Bekking, Comello, Touché, MAP, Pro Card en Context Cards
Collectief samen met Vereniging wenskaarten
Wenskaart Nederland is de vereniging voor gezamenlijke promotionele activiteiten voor de wenskaart èn belangenbehartiging voor de wenskaartenbranche. Verschillende stakeholders uit de branche werken in de vereniging samen: uitgevers van wenskaarten, retailers en PostNL. Een mooi initiatief waar we in Nederland trots op moeten zijn, om samen te werken en deze productgroep wenskaarten op de kaart te zetten én daar ook te houden.
De vereniging houdt zich onder meer bezig met:
* Het bevorderen van samenwerking;
* Het opzetten van collectieve, promotionele activiteiten;
* Belangenbehartiging van wenskaartenbranche;
* Marktonderzoek/benchmark;
* Het organiseren van kennis- en inspiratiebijeenkomsten.
Commercieel interessant
Zakelijk gezien is de wenskaart voor de ondernemer ook een mooi product! Hoge marges tot wel boven de 55%, Recht van Retour, Service merchandise en het gehele jaar door veel verkoopmomenten. Gemiddeld verkoopt een winkel € 45.000 aan wenskaarten per jaar. Welke groep behaalt dit rendement, met deze risico’s, op een beperkte vloeroppervlakte?
Maar ja, voor corona zag het er naar uit dat de wenskaart geen omzetgroei meer zou meemaken.
Jaar op jaar ging de omzet met een paar procent naar beneden door digitale felicitaties en het versturen van online kaarten. Ondernemers gingen de collectie in de winkels inkrimpen om nieuw aanpalend assortiment toe te voegen aan het winkelassortiment.
Door corona is de consument veranderd. Corona heeft de wenskaart weer de boodschap meegegeven waar het voor bedoeld is.
Paperclip stelt; om in contact te blijven gingen mensen elkaar weer (meer) kaarten sturen en bovenal ook ervaren hoe leuk het is om een kaart te krijgen. Ook nieuwe consumenten ontdekten de wenskaart. Met name het jongere publiek ging elkaar kaarten sturen. Niet alleen met verjaardagen of andere voor de hand liggende momenten, maar ook gewoon zomaar.
Volgens Paperclip liggen er voor de echte boekhandel kansen, vooral in het claimen van het specialisme voor wenskaarten. Uitgebalanceerde afdelingen met een goede wandcollectie als basis, aangevuld met een divers aanbod aan molenconcepten. Paperclip biedt hier met haar exclusieve American Greetings programma geweldige mogelijkheden voor.
Omzetontwikkeling van de wenskaart
Volgens Hallmark is door corona de wenskaart weer relevanter dan ooit geworden. Mensen hebben weer meer oog voor elkaar en de situatie heeft de kracht van de wenskaart onderstreept: Het is een veilige maar ook heel waardevolle manier om iemand op te vrolijken of te feliciteren. Het raakt mensen veel meer dan een vluchtig bericht via digitale kanalen. De categorie presteert momenteel dan ook nog steeds goed.
Hallmark heeft een scherp oog voor nieuwe verzendmomenten en speelt hier continue op in binnen haar assortiment. Een mooi voorbeeld: corona bracht een reeks aan nieuwe verzendmomenten. Denk aan situaties zoals: collega’s die thuis moeten blijven, verjaardagsfeestjes die niet door kunnen gaan, opa’s en oma’s die geen bezoek krijgen, enzovoort. Hallmark heeft hier destijds een speciale collectie voor uitgebracht die paste bij de actualiteit.
Daarnaast is het belangrijk de consument te inspireren middels awareness momenten tijdens burendag, secretaressedag, dag van de verpleging, ouderendag, week van de eenzaamheid, singles day. Allemaal momenten om iemand naast de geijkte momenten een kaart te sturen. Voor ieder moment is er een kaart te koop.
Bij Libris Blz. zie je de gemiddelde prijs stijgen. Dit heeft er niet mee te maken dat de verkoopprijs stijgt ( deze is voor gedrukt) maar dat de consument een duurdere kaart met een persoonlijke boodschap bij een cadeau geeft en deze niet verstuurt. Dit biedt kansen voor wenskaartenuitgevers om hierop in te springen.
Bij Audax breed( AKO, Bruna, Read Shop) staat de wenskaartenomzet onder druk, vergeleken met 2019. Dit heeft meerdere redenen; achterblijvende traffic op de stations, minder winkels en de lockdown begin 2022. Audax vergelijkt het niet met 2021, aangezien je dan geen goed vergelijk kan maken. 2020/2021 waren in de weken dat we open waren goede tijden voor wenskaarten omdat mensen vanwege lockdowns juist elkaar kaartjes gingen sturen.
Bij Bruna proberen ze door second placement zoals bijvoorbeeld een toonbankdisplaytje of wobblers bij andere categorieën de wenskaarten extra onder de aandacht te brengen. En dit niet alleen te doen op de standaard momenten (vaderdag, moederdag etc.), maar ook op andere momenten dat er wat te vieren is, zoals burendag, ouderendag en dergelijke.
Kerstperiode 2022
Zowel Hartung, Paperclip, Hallmark en Artige zien niet alleen de kerstverkopen met vertrouwen tegemoet, maar ook het jaar 2023. De kerstcollecties staan in de winkels. Als de omzetpiek net als in 2021 zo vroeg begint en de winkels het gehele jaar open blijven, dan moet het een topjaar gaan worden in 2022.
In de Retail is het na de laatste twee bijzondere jaren moeilijk in te schatten. Kerstkaarten is al jaren een dalende markt, maar aangezien mensen in corona wel weer meer kaarten gingen versturen, zou het heel goed kunnen zijn dat dit toch ook effect heeft op de kerstkaarten.
Audax gaat dit jaar starten met de omnichannel aanpak met kerstkaarten bij Bruna. Dus via Click en Collect ook de mogelijkheid bieden om kerstboxen bij de winkel te bestellen en op te halen.
Bij Libris BLZ winkels is er voor gezorgd dat het assortiment heel divers is en afgestemd op de lokale consument. Door een breder assortiment aan te bieden van meer verschillende leveranciers, krijg je een zeer compleet en uitgebreid assortiment. Dus, op tijd die kerstkaarten kopen!
Marcel Mulder is sinds 1 juli manager Inkoop non-books bij Libris BLZ. Daarvoor was hij category manager bij Audax voor de formules AKO, Bruna, Read Shop, Plantage Boekhandels, Vivant. Verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief passend assortiment voor de productgroepen Cartridges, Verzenden, Printpapier, Multimedia, Wenskaarten, Additioneel assortiment gift & cadeau. Hiervoor was hij bij RDC assortimentsmanager kantoorartikelen, wenskaarten, tijdschriften, gift, spellen, hobby, muziek en DVD.