KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Marcel Mulder duikt samen met wenskaarten leveranciers in de nieuwe wereld van de wenskaart
Achtergrond

Marcel Mulder duikt samen met wenskaarten leveranciers in de nieuwe wereld van de wenskaart

29 november 20226 Min leestijd
Marcel Mulder duikt samen met wenskaarten leveranciers in de nieuwe wereld van de wenskaart
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

De wenskaart is ook zo’n leuk product! Je maakt er mensen blij mee! Hoe leuk is het dat iemand de moeite neemt om voor jou een kaart uit te kiezen, er iets persoonlijks in te schrijven, de kaart te adresseren en speciaal voor jou naar de brievenbus te brengen. En hoe leuk is de verrassing om post aan te treffen in je brievenbus of op je deurmat! Het is zo’n leuk gebaar, zo’n fijn idee dat iemand aan jou gedacht heeft. Met een klein beetje moeite kun je iemand een groot plezier doen. <> 

Artige heeft, meer dan wie ook, geloof in de toekomst van de wenskaart, mits iedereen blijft investeren in nieuwe collecties om de consument te blijven verrassen. Bij Libris Boekhandels is het aandeel Wenskaarten ten opzichte van de totale omzet een stuk lager, echter is het assortiment wel exclusiever.  

Bij BLZ boek en kantoorvakhandels zie je meer keuzes; een concept van Hallmark of Paperclip, aangevuld met Hartung, Decadance, The Art Group, Bekking, Comello, Touché, MAP, Pro Card  en Context Cards  

Collectief samen met Vereniging wenskaarten

Wenskaart Nederland is de vereniging voor gezamenlijke promotionele activiteiten voor de wenskaart èn belangenbehartiging voor de wenskaartenbranche. Verschillende stakeholders uit de branche werken in de vereniging samen: uitgevers van wenskaarten, retailers en PostNL. Een mooi initiatief waar we in Nederland trots op moeten zijn, om samen te werken en deze productgroep wenskaarten op de kaart te zetten én daar ook te houden.  

De vereniging houdt zich onder meer bezig met: 

* Het bevorderen van samenwerking; 

* Het opzetten van collectieve, promotionele activiteiten; 

* Belangenbehartiging van wenskaartenbranche; 

* Marktonderzoek/benchmark; 

* Het organiseren van kennis- en inspiratiebijeenkomsten. 

Commercieel interessant

Zakelijk gezien is de wenskaart voor de ondernemer ook een mooi product! Hoge marges tot wel boven de 55%, Recht van Retour, Service merchandise en het gehele jaar door veel verkoopmomenten. Gemiddeld verkoopt een winkel € 45.000 aan wenskaarten per jaar. Welke groep behaalt  dit rendement, met deze risico’s, op een beperkte vloeroppervlakte?  

Maar ja,  voor corona zag het er naar uit dat de wenskaart geen omzetgroei meer zou meemaken.  

Jaar op jaar ging  de omzet met een paar procent naar beneden door digitale felicitaties  en het versturen van online kaarten. Ondernemers  gingen de collectie in de winkels inkrimpen om nieuw aanpalend assortiment toe te voegen aan het winkelassortiment.  

Door corona is de consument veranderd. Corona heeft de wenskaart weer de boodschap meegegeven waar het voor bedoeld is.  

Paperclip stelt;  om in contact te blijven gingen mensen elkaar weer (meer) kaarten sturen en bovenal ook ervaren hoe leuk het is om een kaart te krijgen. Ook nieuwe consumenten ontdekten de wenskaart. Met name het jongere publiek ging elkaar  kaarten sturen. Niet alleen met verjaardagen of andere voor de hand liggende momenten, maar ook gewoon zomaar.   

Volgens Paperclip liggen er voor de echte boekhandel kansen, vooral in het claimen van het specialisme voor wenskaarten. Uitgebalanceerde afdelingen met een goede wandcollectie als basis, aangevuld met een divers aanbod aan molenconcepten. Paperclip biedt hier met haar exclusieve American Greetings programma geweldige mogelijkheden voor. 

Omzetontwikkeling van de wenskaart

Volgens Hallmark is door corona  de wenskaart weer relevanter dan ooit geworden. Mensen hebben weer meer oog voor elkaar en de situatie heeft de kracht van de wenskaart onderstreept:  Het is een veilige maar ook heel waardevolle manier om iemand op te vrolijken of te feliciteren. Het raakt mensen veel meer dan een vluchtig bericht via digitale kanalen. De categorie presteert momenteel dan ook nog steeds goed. 

Hallmark heeft een scherp oog voor nieuwe verzendmomenten en speelt hier continue op in binnen haar assortiment. Een mooi voorbeeld: corona bracht een reeks aan nieuwe verzendmomenten. Denk aan situaties zoals: collega’s die thuis moeten blijven, verjaardagsfeestjes die niet door kunnen gaan, opa’s en oma’s die geen bezoek krijgen, enzovoort. Hallmark heeft hier destijds een speciale collectie voor uitgebracht die paste bij de actualiteit.  

Daarnaast is het belangrijk de consument te inspireren middels awareness momenten tijdens  burendag, secretaressedag, dag van de verpleging, ouderendag, week van de eenzaamheid, singles day. Allemaal momenten om iemand naast de geijkte momenten een kaart te sturen. Voor ieder moment is er een kaart te koop. 

Bij Libris Blz. zie je de gemiddelde prijs stijgen. Dit heeft er niet mee te maken dat de verkoopprijs stijgt ( deze is voor gedrukt) maar dat de consument een duurdere kaart met een persoonlijke boodschap bij een cadeau geeft en deze niet verstuurt. Dit biedt kansen voor wenskaartenuitgevers om hierop in te springen.  

Bij Audax breed( AKO, Bruna, Read Shop)   staat de wenskaartenomzet onder druk, vergeleken met 2019. Dit heeft meerdere redenen; achterblijvende traffic op de stations, minder winkels en de lockdown begin 2022. Audax vergelijkt  het niet met 2021, aangezien je dan geen goed vergelijk kan maken. 2020/2021 waren in de weken dat we open waren  goede tijden voor wenskaarten omdat mensen vanwege lockdowns juist elkaar kaartjes gingen sturen. 

Bij Bruna proberen ze door second placement zoals bijvoorbeeld een toonbankdisplaytje of wobblers bij andere categorieën de wenskaarten extra onder de aandacht te brengen. En dit niet alleen te doen op de standaard momenten (vaderdag, moederdag etc.),  maar ook op andere momenten dat er wat te vieren is, zoals burendag, ouderendag en dergelijke. 

Kerstperiode 2022

Zowel Hartung, Paperclip, Hallmark en Artige zien niet alleen de kerstverkopen met vertrouwen tegemoet, maar ook het jaar 2023. De   kerstcollecties staan in de winkels. Als de omzetpiek net als in 2021 zo vroeg begint en de winkels het gehele jaar open blijven, dan  moet het een topjaar gaan worden in 2022.  

In de Retail is het na de laatste twee bijzondere jaren  moeilijk in te schatten. Kerstkaarten is al jaren een dalende markt, maar aangezien mensen in corona wel weer meer kaarten gingen versturen, zou het heel goed kunnen zijn dat dit toch ook effect heeft op de kerstkaarten.  

Audax gaat dit jaar starten met de omnichannel aanpak met kerstkaarten bij Bruna. Dus via Click en Collect ook de mogelijkheid bieden om kerstboxen bij de winkel te bestellen en op te halen. 

Bij Libris BLZ winkels is er voor gezorgd dat het assortiment heel divers is en afgestemd op de lokale consument. Door een breder assortiment aan te bieden van meer verschillende leveranciers, krijg je een zeer compleet en uitgebreid assortiment. Dus, op tijd die kerstkaarten kopen! 

Marcel Mulder is sinds 1 juli manager Inkoop non-books bij Libris BLZ. Daarvoor was hij category manager bij Audax voor de formules AKO, Bruna, Read Shop, Plantage Boekhandels, Vivant. Verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief passend assortiment voor de productgroepen Cartridges, Verzenden, Printpapier, Multimedia, Wenskaarten, Additioneel assortiment gift & cadeau. Hiervoor was hij bij RDC assortimentsmanager kantoorartikelen, wenskaarten, tijdschriften, gift, spellen, hobby, muziek en DVD. 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelNieuwe zwart-wit MFP’s van Sharp voor grotere oplages
Volgende artikel ALSO en Armor print solutions werken samen aan verduurzaming

Gerelateerde berichten

BeterZitten

Zitspecialist Roelof Wobben zoekt opvolger voor BeterZitten

Slijtvaste vloerkeuzes voor intensief kantoorverkeer

Slijtvaste vloerkeuzes voor intensief kantoorverkeer

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

jun 19
Gehele dag

Officers World – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!