Elk kind kan eerder tekenen dan schrijven of lezen. De mens verwerkt beeld veel beter en sneller dan tekst. Woorden ondersteund met beeld brengen de boodschap beter over. Visuele communicatie is in opkomst, waar het aloude tekenen heel goed bij past. edding springt hierop in met een uitgebreide campagne over zakelijk tekenen en tekenen in het onderwijs. ‘Met onze markers en highlighters hebben we er de juiste producten voor’, meent Age Yska, marketingmanager bij edding. ‘Voor de dealer creëren we zo meerwaarde met de edding-stift of -marker.’
‘We worden tegenwoordig verbaal en schriftelijk, in woorden, overstelpt met informatie’, stelt Age Yska, marketing edding. ‘Opmerkelijk is dat je hiervan slechts een fractie onthoudt. Sinds het bestaan van de mens denkt hij of zij in beelden, zoals de prehistorische grottekeningen. Door tekst en beeld te combineren kun je veel dingen veel beter onthouden. Dat is het mooie van visuele communicatie. edding staat voor de ‘power of expression’. Met de edding-marker maak je je gedachten als het ware visueel. We willen het bedrijfsleven graag meenemen is ons verhaal van visuele communicatie. Je ziet een trend dat steeds meer organisaties starten met het visualiseren van meetings, lessen of de agenda. Ook komt live tekenen, om bijvoorbeeld een samenvatting te maken, tijdens events op. Of notulen waarbij tekeningen en tekst worden gecombineerd.’
Visuele taal
Edding richt zich in dit kader op twee pijlers: zakelijk tekenen en tekenen in het onderwijs.
Yska noemt vijf redenen.
1. Visuele taal spreken we allemaal, welke taal je ook spreekt;
2. beelden zorgen voor collectief geheugen;
3. tekeningen helpen om overzicht te krijgen en de informatie te ontwarren;
4. ons brein is gek op beelden, beelden worden veel sneller verwerkt dan tekst;
5. mensen zien dat ze gehoord worden, een meeting wordt met tekenen veel levendiger
en interactiever.
‘Iedereen kan tekenen’, weet Yska. Er zijn verschillende momenten in het werk waarop tekeningen zinvol zijn in te zetten. ‘Bijvoorbeeld om de opbrengst van een bijeenkomst visueel samen te vatten. Of om een presentatie te ondersteunen, zodat luisteraars voor zich zien wat er wordt bedoeld. Ook is het handig bij brainstormsessies of samen een proces zichtbaar te maken, zoals een customer journey. En tekenen kan ook van pas komen als je zelf je aandacht bij de vergadering wil houden.’ Volgens Yska is het voor een breed scala aan professionals toepasbaar; van consultants tot directeuren, van trainers tot medewerkers die veel overleggen. ‘Op school zat je nog volop te tekenen, maar daarna versloft dat. Dat is zonde, want het is zo belangrijk, ook in de rest van je loopbaan. En werk moet leuk blijven, met tekenen breng je ook een fun factor.’
Visueel ABC
Edding werkt samen met Huis van Verbeelding om mensen te inspireren. ‘Zij hebben een methode ontwikkeld waarmee iedereen kan leren tekenen’. Met het zogeheten visueel ABC kan je in principe
alles tekenen. ‘Dan hebben we het over een punt, lijn, pijl, vierkantje, rondje, driehoekje, boogje,
slang en spiraal. Yska benadrukt dat oefenen heel belangrijk is. ‘Daarmee train je jezelf’. Op edding.com/visualpower staan alle vormen en iconen die je helpen bij het toepassen van tekeningen bij het werk. Ook komt edding met templates op flipcharts, die samen met het Huis van de Verbeelding zijn gemaakt. edding heeft een pakket passende producten die het zakelijk tekenen kracht bijzetten. Zo is er de keuze uit edding-whiteboard-, flipboard-, glass- en papermarkers en highlighters. Dit wordt ondersteund door een inzamelsysteem voor lege markers en stiften. ‘Het hervullen van markers is een belangrijk thema. Onze markers kun je bijna allemaal hervullen met refill-inkt. Daarnaast kun je al onze markers recyclen. Hiervoor stelt edding de Ecoline recyclebox ter beschikking voor onze dealers.’
Beeld beproefde methode
Een ander belangrijk aandachtsgebied voor het tekenen is het onderwijs. ‘Hier is het helemaal
belangrijk dat leerlingen de leerstof die wordt verstrekt, ook onthouden. Hierbij zijn visuele lesmethodes essentieel. Lesgeven met tekeningen geeft een bijzonder leereffect. Dit heet dual coding. Cognitief onderzoek toont aan dat je informatie die je aanbiedt in woord én beeld veel langer blijft hangen. Het gaat niet om het tekenonderwijs, maar om de gewone lessen waarin je beeld en woord gebruikt. Dit geldt voor zowel de docent als de leerling. Je ziet tegenwoordig dat veel scholieren een klein whiteboardje hebben, waar ze antwoorden moeten opschrijven of dingen op tekenen.’ Dat visuele communicatie in opkomst is in het onderwijs zag Yska op de NOT-beurs. ‘Daar waren veel aanbieders op dit gebied vertegenwoordigd. Men ziet dat meer gebruik van beeld een beproefde methode is in het onderwijs. Het boek ‘Teken je les’ van Rachel Levi is een mooi voorbeeld; je les in een tekening samenvatten. Bovendien kun je al tekenen voordat je kunt lezen en schrijven. Het geheugen voor plaatjes wordt het eerst getraind bij een jong kind.’
Campagne
Vanaf mei gaat edding echt ‘los’ met een campagne. ‘We brengen verschillende speciale dealerpakketten uit, die onder meer bestaan uit twee informatieboekjes over zakelijke tekenen en tekenen in het onderwijs, iconen, templates en banners. Zo zijn er pakketten als ‘Power up your presentation’, ‘Power up your meeting’ of ‘Power up your lesson’. Hiermee willen we de dealer ondersteunen bij het overbrengen van dit verhaal naar de eindgebruiker. Om er samen voor te zorgen dat we als bedrijf wat meer visueel gaan denken. De drempel is bij edding laag; we willen ervoor zorgen dat iedereen hiermee aan de slag gaat. Je kunt een edding-marker op iedere straathoek kopen. De eerder genoemde productgroepen van edding passen naadloos bij deze campagne.’ De eerste reacties op de tekencampagne zijn volgens Yska zeer enthousiast. ‘Zo is het bij diverse zakelijke klanten al goed ontvangen. De eerste gesprekken met het onderwijs zijn ook veelbelovend. Iedereen ziet het nut ervan in.’ Yska verwacht veel van de marketingcampagne van edding, dat in het recente verleden verschillende keren is onderscheiden voor spraakmakende campagnes. ‘Er is ook volop online-ondersteuning met banners, beeld en tekst. Ook zijn er LinkedIn-teksten beschikbaar voor de dealer die kant-en-klaar kunnen worden gepost. En vanzelfsprekend wordt de hele campagne samengevat in één tekening’, besluit Yska.