KBM
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
KBM
Home»Bedrijven»Meer omzet, maar minder winst voor Canon in 2022
Bedrijven

Meer omzet, maar minder winst voor Canon in 2022

2 februari 20233 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Canon’s Printing divisie behaalde in 2022 een omzet van ongeveer 218 miljard dollar, bijna 17% meer dan in 2021. Niettemin daalde het bedrijfsresultaat op jaarbasis met ongeveer 7% tot circa 180 miljoen dollar. Volgens Canon werd dit veroorzaakt door een aanzienlijke stijging van de kosten voor onderdelen en logistiek, in combinatie met een daling van de verkoop van verbruiksartikelen doordat de vraag naar inkjetprinters thuis een piek bereikte. 

Het Office-segment groeide met ongeveer 9%. De verkoop van multifunctionele apparaten (MFD’s) steeg met 8% als gevolg van de verbeterde terugkeer naar kantoor en de inhaalvraag. Canon zei prioriteit te geven aan medium- en high-speed kleurenkopieerapparaten, die gekoppeld zijn aan de groei van de service-inkomsten.

Meer vraag naar A4 printers

Canon wees ook op de groeiende vraag naar A4-apparaten als gevolg van de toenemende decentralisatie van werkplekken. Door tekorten aan onderdelen was de OEM echter niet in staat om in 2022 voldoende van deze producten te leveren. Het verwacht dat de productieaantallen dit jaar zullen aantrekken.

Canon geeft aan dat de totale printvolumes in kantoren in het vierde kwartaal van 2022 weer ongeveer 80% van hun pre-COVID-niveau hadden bereikt. Het verwacht niet dat dit dit jaar zal veranderen, vandaar de aanhoudende focus om meer verkoop te stimuleren van kleuren-MFD’s die hogere servicekosten genereren.

Canon’s grootste segment in zijn Printing divisie is wat het bedrijf Prosumer noemt, deze divisie groeide 2,5%. Na de uitdagingen van 2021 in verband met fabriekssluitingen verbeterden de productievolumes vorig jaar, wat leidde tot een eenheidsgroei van 9% voor lasermachines en 17% voor inkjets.

Grote belangstelling voor inkjet

Hoewel de vraag naar thuiswerk afneemt na de piek, verwacht Canon dat het aantal inkjetprinters hoog zal blijven als gevolg van hybride werkpatronen. Daarom werkt Canon aan de uitbreiding van haar assortiment modellen met hervulbare inkttanks om tegemoet te komen aan gebruikers die grote hoeveelheden printen. Eind vorig jaar bood Canon 25 van dergelijke printers aan na toevoeging van zes nieuwe modellen. Deze variëren van low-end apparaten met een hogere printsnelheid en verbeterde servicebaarheid tot high-end modellen met verbeterde beveiligingsfuncties en de mogelijkheid om nog meer pagina’s te printen.

Wat betreft Prosumer laserprinters verwacht Canon dat 2023 een uitdagend jaar wordt vanwege het macro-economische klimaat. Het bedrijf voorspelt een daling van zowel de omzet als de verkoop per eenheid, maar onderstreept zijn steun voor de strategie van zijn “OEM-partner” (HP) om hardware en verbruiksartikelen te bundelen in een algemeen contract.

Canon herziet ook zijn productieprocessen. Het gaat daarbij om verbetering van de productie-efficiency, standaardisering van onderdelen en het gemakkelijker assembleren van producten vanaf het ontwerpstadium. Het doel is de kosten te verlagen en een bedrijfsstructuur op te zetten die Canon in staat stelt de winstgevendheid op peil te houden.

Het bedrijf benadrukte ook de vooruitgang die is geboekt bij de transformatie van de onderneming, met als doel minder afhankelijk te worden van traditionele categorieën zoals printen en camera’s. De verkoop van nieuwe bedrijfsonderdelen – waaronder medische apparatuur en beveiligingscamera’s – was in 2022 goed voor bijna een kwart van de omzet van Canon.

Vorige artikelStaples Canada zet stap in telecom
Volgende artikel Epson: Double digit groei inkjetmarkt

Gerelateerde berichten

Meerderheid werkend Nederland print minimaal vanwege ontbossingszorgen

Helft werknemers mist persoonlijk contact door thuiswerken

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.