Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Miko, de op Euronext Brussels genoteerde specialist in koffieservice,  kondigde vandaag aan dat de omzet over 2022 een groei kende van 82,7 % tot 267,3 mio euro. De EBITDA ging met 24,95 % vooruit tot 26,1 mio euro. De EBIT zakte met 51,4 % naar 3,2 mio euro. 2022 was een turbulent jaar. Het management bevestigt echter haar vertrouwen in de toekomst door desondanks een eenmalig verhoogd dividend voor te stellen.

Resultaten

Sinds midden 2021 legt de Miko-groep zich enkel toe op koffieservice na de verkoop van de kunststofverpakkingsafdeling  – “Miko Pac” – aan de Duitse verpakkingsgroep PACCOR.

De activiteit die overbleef betreft “koffieservice”. Hierbij wordt in diverse thuislanden onder het motto “uw koffie, onze zorg” vooral via eigen dochterondernemingen een koffieservice aangeboden aan het buitenhuissegment, zoals kantoren, bedrijven, horeca en instellingen. De resultaten 2022 worden hier dan ook vergeleken met de prestatie van de koffieactiviteiten in 2021.

De omzet kende een sterke stijging en klokte af op 267,3 mio euro. Dit is een groei van 82,7 %. Dit was te danken aan een gezonde interne groei over de hele lijn van de organisatie, niet enkel in euro’s, maar ook in volume. Vooral in Scandinavië, waar Miko verkooporganisaties heeft in Zweden, Denemarken en Noorwegen, ging de omzet in stijgende lijn. Ook enkele overnames die plaats vonden in 2021 speelden de omzet in de kaart. Het betreft de overname van MAAS in Nederland, dat drankautomaten plaatst bij ondernemingen, alsmede van SAS Koffie in België, dat zich specialiseert in private label producten voor de retail.

De sterke omzetgroei vertaalde zich in een double digit groei van 24,95 % tot 26,1 mio euro op EBITDA niveau. Deze stijging evolueerde aldus niet parallel met de significante stijging op omzetniveau. 

Dit werd onder andere veroorzaakt door de volledige lockdown in Nederland begin 2022 met amper omzet maar waarbij een belangrijk deel van de kosten wel bleven doorlopen.  

Verder speelden vooral de exploderende grondstoffenprijzen en kosteninflatie een rol. Deze verhoogde kosten konden maar beperkt doorgerekend worden in de private label koffies voor de retailmarkt en in de contracten die via tenderprocedures werden toegekend. 

Als gevolg hiervan, alsook bijkomend als gevolg van de hoge investeringen in koffiemachines ten bedrage van 13,1 mio euro en de afschrijvingen hierop, en het feit dat voor SAS Koffie provisies aangelegd werden ten bedrage van 1 mio euro ter afwaardering van voorraden die onvoldoende roteren, stonden de EBIT en de nettowinst onder druk.   

De EBIT zakte hierdoor met 51,4 % tot 3,2 mio euro. De nettowinst bedroeg -0,6 mio euro. 

Dividenden

Hoewel het geen recordjaar was en de EBIT onder druk staat, zijn de EBITDA en financiële situatie gezond. Daarom stelt de Raad van Bestuur voor om, na enkele jaren zonder dividend, dit jaar een eenmalig verhoogd dividend uit te betalen van bruto 2,62 euro per aandeel.

Belangrijke gebeurtenissen

In april 2022 was Miko het slachtoffer van een cyberaanval. Een uitgebreid team van interne en externe professionals heeft snel gehandeld, zodat Miko spoedig weer operationeel was en de financiële gevolgen tot een minimum herleid werden.

In december nam Miko de buitenhuisactiviteiten over van de Belgische koffiebrander Beyers. Het betrof enkel de overname van het cliënteel en de activa van de business unit out-of-home, alsook drie commerciële medewerkers. De omzet bedraagt 2 miljoen euro. De transactie past in de strategie om de aanwezigheid in de buitenhuismarkt in de diverse thuismarkten te versterken. 

Interpretatie

Aldus Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: “Uiteraard zijn wij niet euforisch over onze resultaten. De oorlog in Oekraïne heeft enorme prijzenstijgingen van grondstoffen en een inflatoire explosie veroorzaakt.  Dit speelt onder meer hard in retail en private label.

Hoe onze verwachtingen er uit zien? Wij zijn positief over onze traditionele buitenhuis business, ondanks het competitieve nadeel dat de automatische Belgische indexatie ons oplevert. 80 % van onze omzet gaat immers naar het buitenland.  In retail verwachten wij een stijging van het private labelsegment.  

Ook de kans die we kregen om de buitenhuisactiviteiten van Beyers over te nemen stelt ons tevreden. In de markt zijn wij gekend als een respectvolle overnemer zodat wij nog steeds met de regelmaat van de klok overnamedossiers binnenkrijgen.

De inflatie blijft hoog, grondstoffen tonen geen dalende tendens, de lonen moesten in januari worden geïndexeerd. Covid ligt gelukkig ondertussen achter ons maar door de oorlog in Oekraïne en globale instabiliteit blijft de omgeving waarbinnen wij opereren onzeker Het is onmogelijk verwachtingen te formuleren…

Van Tilborg voegt er aan toe: “Om te eindigen met een optimistische noot… Ondertussen werd in 2023 besloten een definitieve “GO” te geven aan ons project om een volledig nieuwe branderij te realiseren..    Deze nieuwbouw zal  aanzienlijke synergiën realiseren tussen de brandprocessen van Miko Koffie en SAS Koffie.   Beide branderijen zijn momenteel immers verouderd en liggen bovendien slechts op een steenworp van mekaar… De goedkeuring van dit project bevestigt inderdaad ons optimisme voor de toekomst.” 

Over Miko

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije, en Australië.

X