Navigator Company heeft in het eerste kwartaal van 2023 zijn hoogste omzet (501 miljoen euro), en nettoresultaat (71,7 miljoen euro) ooit behaald in één enkel eerste kwartaal,. Dit tegen een achtergrond van een sterke wereldwijde inkrimping van de vraag in vrijwel alle pulp- en papiersegmenten.
De verkoop van papier maakte ongeveer 64% van de omzet uit (tegen 67%), die van pulp 13% (tegen 11%), die van tissue 10% (tegen 9%), die van energie 10% (tegen 13%) en die van verpakkingen 3%.
Na een jaar van sterke bevoorradingstekorten op de markt, wat tot een ongewoon ordervolume in deze sector heeft geleid, werd het eerste kwartaal van 2023 gekenmerkt door de accumulatie van een groot voorraadvolume in de hele distributieketen, waardoor de vraag in alle papier- en verpakkingssegmenten, met uitzondering van het tissuepakket, aanzienlijk werd beïnvloed. Het destockeringsproces van de lange distributieketen is sinds afgelopen zomer aan de gang en er is geen duidelijke indicatie wanneer de onderneming met de herbevoorrading kan beginnen.
Onder deze omstandigheden kon The Navigator Company, als geïntegreerde producent van bosbouw, pulp, papier, weefsel, verpakking en energie, zich met succes aanpassen aan de marktomstandigheden, de marges beschermen en zijn investerings-, groei- en diversificatiestrategie voortzetten.
Druk- en schrijfpapier tonen een sterke veerkracht
In het eerste kwartaal van 2023 zijn de pulpprijzen aanzienlijk gedaald na historische pieken. De benchmarkindex voor kortevezelpulp (hardhout) in Europa – PIX BHKP in dollars – bereikte historische hoogtepunten in 2022 (1.380 USD/ton) – en de cijfers hebben zich in het eerste kwartaal bijgesteld en stonden eind maart op 1.280 USD/ton, een daling van 7% ten opzichte van het begin van het jaar, en zijn sindsdien verder gedaald (1.101 USD/ton op 9 mei).
Druk- en schrijfpapier blijven op hun beurt en in het licht van de daling van de vraag (-9%) het meest veerkrachtig. Binnen het druk- en schrijfpapier is het segment dat in Europa en de VS verreweg het beste presteert het segment kantoorpapier. Ook voor verpakking werd in Europa een daling van de vraag met meer dan 10% vastgesteld. In elk van deze segmenten en ondanks het macro-economische klimaat lijkt de door de producenten gevoelde daling van de vraag zich niet te vertalen in een vermindering van het eindverbruik, maar veeleer in een zeer sterke aanpassing van de aanbodketens, die sinds afgelopen zomer te grote voorraden hadden en die, in het licht van de recente prijsontwikkelingen en de verkorting van de leveringstermijnen, geen dringende behoefte voelden om de voorraden te herstellen.
Tissueen verpakkingen
De vraag naar tissue bleek in het eerste kwartaal van 2023 wereldwijd buitengewoon veerkrachtig, zodat de verkoop van afgewerkte producten in een gunstig prijsscenario goed verliep, met een groei van 27% op jaarbasis.
Op 31 maart werd de overname van de activiteit “Consumer” van de Groep Gomà-Camps in Spanje afgerond. De integratie van deze nieuwe fabriek moet Navigator in staat stellen zich te positioneren als de tweede grootste Iberische producent van Tissue, door 35.000 ton productiecapaciteit voor Tissue-papier toe te voegen tot een totaal van 165.000 ton, en de verwerkingscapaciteit met 60.000 ton te verhogen tot 180.000 ton.
Het resulterende bedrijf dat nu de naam Navigator Tissue Ejea draagt, sloot het kwartaal af met een omzet van meer dan 32 miljoen euro. Deze resultaten zijn nog niet geconsolideerd in de resultaten van dit segment voor dit kwartaal, aangezien het bedrijf geregistreerd staat als financiële holding.
Het segment nieuwe verpakkingen blijft ondanks de ongunstige macro-economische context positieve aspecten vertonen, zoals de erkenning van de kwaliteit van de producten op basis van globulus eucalyptusvezels van Navigator en dus van het merk gKraft, ten dienste van merken met een grote exposure, in verschillende sectoren van mode tot food retail, e-commerce, industrie of landbouw. Het klantenbestand is gestaag toegenomen en bedraagt nu meer dan 230 actieve klanten (+ 45% op jaarbasis).
Ambitieus diversificatie- en investeringsplan
Ondanks de huidige vrij onvoorspelbare politiek-economische context, gekenmerkt door de vertraging van de economieën, de inflatie en het voortduren van de oorlog in Oekraïne, handhaaft de Groep zijn ambitieus diversificatie- en productontwikkelingsplan, met name in de segmenten tissues en verpakkingen.
In dit verband heeft Navigator in het eerste kwartaal 42 miljoen euro geïnvesteerd (tegenover 15 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar), waarvan ongeveer 15,1 miljoen euro als investering in het milieu of investering met een duurzaam karakter wordt aangemerkt, hetgeen 36% van de totale investering uitmaakt.
Van de verschillende lopende ontwikkelingsprojecten heeft Navigator in het eerste kwartaal vooruitgang geboekt met de ontwikkeling van verpakkingsproducten voor de levensmiddelen-, bouw- en consumptiegoederenindustrie.
De onderneming is verder betrokken bij de verdere ontwikkeling van haar investeringsproject voor de bouw van de fabriek voor de productie van gegoten cellulosecontainers ter vervanging van plastic voor eenmalig gebruik op de verkooppunten in de segmenten levensmiddelenverpakking en foodservice. Onder de vele lopende operaties zijn de bouwwerkzaamheden van de fabriek, de verwerving van productietechnologie en de productontwikkeling, met de sterke betrokkenheid van RAIZ – Instituto de Investigação da Floresta e Papel, een O&O-laboratorium van The Navigator Company, de aanwerving van gespecialiseerde middelen en marktonderzoek vermeldenswaard.
Aan de juiste kant van de toekomst
Navigator is een van de meest duurzame bedrijven ter wereld. Het kreeg de hoogste rating (“A”) voor wereldleiderschap in de strijd tegen klimaatverandering. Deze prijs werd toegekend door CDP – Disclosure Insight Action, een non-profitorganisatie die het grootste en meest complete onafhankelijke wereldwijde systeem voor de verspreiding van milieu-informatie onder bedrijven, regio’s, steden en staten beheert.
Het bedrijf neemt ook deel aan CDP Forest, gericht op bosbeheer, en werd, juist in het tweede jaar, erkend voor zijn prestaties in deze categorie, met een beoordeling van (“A-“), en heeft een leidende positie op dit gebied.
Vermeldenswaard is ook de eind januari gepubliceerde jaarlijkse beoordeling door het ratingbureau Sustainalytics, dat Navigator opnieuw classificeerde als een bedrijf met een laag risico voor beleggers, en zijn werk als ESG Industry Top-Rated bedrijf erkende. De rating en de goede positie van Navigator in deze ranking zijn relevante feiten die de voortdurende werkzaamheden van de onderneming weerspiegelen wat betreft de integratie van duurzaamheid als prioriteit in haar bedrijfsmodel, waaruit blijkt dat zij in staat is te anticiperen op ESG-risico’s in haar activiteiten en deze te beheren.
Met een Corporate Object en een 2030 Responsible Management Agenda afgestemd op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, is de strategie van Navigator gebaseerd op een sterke investering om duurzame bioproducten te ontwikkelen, waarbij grondstoffen uit bossen met gecertificeerd beheer of gecontroleerde herkomst worden gebruikt, de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen wordt verminderd en de decarbonisatie van de economie wordt bevorderd.