Het onderzoek toont aan dat facilitaire dienstverlening – zoals schoonmaak, catering, technisch beheer & onderhoud en groenvoorziening – ook een belangrijke bijdrage levert aan verduurzaming, circulariteit en het vinden en behouden van talentvolle medewerkers.
“Als CSU willen we organisaties ondersteunen bij het verder professionaliseren en optimaliseren van Facility Management. Met dit nationale benchmarkonderzoek maken we inzichtelijk hoe Nederlandse organisaties nieuwe technologieën inzetten en nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan om Facility Management verder te verbeteren”, zegt Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur van CSU. “We zien dat gastbeleving en hospitality een steeds belangrijkere plaats innemen binnen organisaties en dat Facility Management een cruciale rol vervult bij verduurzaming, circulariteit en medewerkerstevredenheid.”
Innoveren op ketensamenwerking
Aan het onderzoek deden 145 facilitair verantwoordelijken mee. Ruim 80% van hen geeft aan actief bezig te zijn met het vernieuwen van Facility Management, zowel technologisch (high tech) als op menselijk vlak (high touch). Opvallende resultaten zijn:
• Iets meer dan de helft (53%) van de ondervraagden denkt de grootste vernieuwingen te kunnen realiseren op het gebied van hospitality.
• Veel ondervraagden (40%) zien kansen in het optimaliseren van de ketensamenwerking, waarbij verschillende facilitaire dienstverleners samen optrekken.
• Daarin zien ze ook het meest ideale facilitaire model. 75% innoveert op het gebied van duurzaamheid, 20% al rondom circulariteit.