Project Phoenix heet het herstructurerings- en besparingsinitiatief dat Newell heeft aangekondigd om een jaarlijkse kostenbesparing van 220 tot 250 miljoen dollar te bereiken. De inkrimping van het personeel is per direct ingezet, te beginnen in de VS en Canada, zo vertelt CEO Ravi Saligram in een bericht op de Newellbrands website. In het laatste financieel verslag over Q3 2022 gaf Newell Brans al aan dat de omzet 19 procent gedaald was ten opzichte van 2022.
Per direct worden kantoren gesloten in South Deerfield en Boca Raton in de VS.Deze woensdag worden details over de sanering voor Latijns-Amerika bekend, voor Australië en Nieuw-Zeeland eind deze maand. Voor EMEA wordt gestreefd naar één One Newell-model. Saligram: We stappen over op een One Newell-model in belangrijke internationale regio’s en we zullen de geschiktheid van een One Newell-go-to-market-benadering in EMEA evalueren, waar nodig in overleg met de ondernemingsraden van onze werknemers.
Het project omvat ook organisatorische veranderingen, waarbij Newells vroegere zeven bedrijfsonderdelen nu in drie segmenten worden ondergebracht. Commercial Solutions, Home Appliances en Home Solutions zijn daarbij één operationeel segment, Home & Commercial Solutions. Schrijven blijft gekoppeld aan Baby in het segment Leren & Ontwikkelen, terwijl Outdoor & Recreatie ook ongewijzigd blijft.
Er zijn ook verschillende wijzigingen in de top van het bedrijf aangekondigd. Kris Malkoski, die Business Unit CEO was voor Writing en Food, is benoemd tot Segment CEO voor Learning & Development. Aan het hoofd van de Home & Commercial Solutions unit staat Mike McDermott, voorheen Business Unit CEO van de Commercial divisie. McDermott wordt bijgestaan door bedrijfsveteraan Lisa McCarthy, die de nieuwe rol van COO van Home & Commercial op zich heeft genomen.
De huidige One Newell-strategie wordt versterkt en zal internationaal worden uitgebreid. In de VS gaat het bedrijf bijvoorbeeld over op een One Newell-verkoopmodel voor Walmart, Target en Costco.
“Het centraliseren van deze teams zal onze klantinteracties vereenvoudigen, de klantervaring aanzienlijk verbeteren en onze positie als best-in-class partner versterken”, aldus Ravi Saligram, CEO van Newell. Chief Customer Officer Mike Hayes zal het One Newell-verkoopmodel voor deze grote accounts implementeren en de centrale verkoopfunctie blijven leiden. Het Amazon-team, dat al onder One Newell valt, zal blijven rapporteren aan Mike Geller, President of E-Commerce & Digital, maar met een ‘stippellijn’ naar Hayes.
De internationale voetafdruk van Newell zal worden verkleind door de uitrol van het One Newell-model in “belangrijke regio’s”. Nadat het eind 2022 in Canada is ingevoerd, zullen Latijns-Amerika, Australië/Nieuw-Zeeland en Japan volgen. In EMEA zou het bedrijf volgens Saligram “de geschiktheid van deze go-to-market-aanpak evalueren”, waar nodig in overleg met de ondernemingsraden van de werknemers.
Het bedrijf is teruggekomen op de noodzaak van een internationale CEO, een benoeming die als “voorbarig” werd omschreven. MarÃa Fernanda MejÃa, die de functie pas in maart vorig jaar op zich nam, verlaat Newell eind deze maand.
Andere aspecten van Project Phoenix zijn de overgang naar een uniforme organisatie van de toeleveringsketen, de centralisatie van de productie en de vermindering van de overheadkosten voor onroerend goed.
“In een hybride werkomgeving kunnen we kantoren sluiten of consolideren en nieuwe manieren van werken invoeren”, voegde Saligram eraan toe.
“Project Phoenix zal besparingen opleveren voor het bedrijf, terwijl we een wendbare en flexibele organisatie worden en goed gepositioneerd zijn voor winstgevende en duurzame groei op de lange termijn”, concludeerde de CEO van Newell.