Een nieuw merk voor werkplek-accessoires, kan dat nog in deze tijd van digitalisering? Jazeker, dacht Bart Jan Scholte van Aptiq en vanuit het niets ontwikkelde hij een lijn van fraai vormgegeven lifestyle accessoires voor de werkplek. Te beginnen met een toetsenbord en muis, desk topper, laptop- en monitor standaard. Inmiddels worden de eerste exemplaren uitgeleverd. KBM is uiteraard benieuwd naar dit nieuwe merk van Nederlandse bodem en sprak met de oprichter, Bart Jan Scholte.
Aptiq B.V. is een Nederlandse start-up die stijlvolle en comfortabele werkplek-producten ontwikkelt, ontwerpt en verkoopt. Met als doel om een gezonde, inspirerende en creatievere werkomgeving thuis of op kantoor te creĆ«ren. De producten zijn geĆÆnspireerd op de Scandinavische levensstijl en design. Rustige en natuurlijke kleuren, fijne materialen en minimalistische vormgeving. Alles is daarbij gericht op harmonie, rust en minimale afleiding.
Potentieel
Bart Jan Scholte is de oprichter van Aptiq. Hij heeft een achtergrond als merkenbouwer en marketeer binnen organisaties als Auping, NestlĆ© en Fatboy. āVia Wout Jan Wessels Boer van Findyour kwam ik in contact met de branche. Zij werken veel met ergonomische producten, onder andere bij Backshop. Hij vroeg of ik potentieel zag in ergonomische producten. Veel klanten komen binnen met een negatieve mindset, hebben vaak al lichamelijke klachten. Dat wilden we omdraaien, met producten die je wilt hebben vĆ³Ć³rdat je klachten krijgt. Mijn producten noem ik soft ergonomisch, ze zijn voor 80 procent van de mensen geschikt. Daarbij moeten ze stijlvol en comfortabel zijn.
Toen het idee eenmaal geboren was om een nieuw merk te ontwikkelen, heeft Bart Jan een groot aantal werkplekken thuis en op kantoor geanalyseerd. āDan zag ik aan de keukentafel een bureaustoel en laptophouder, dat was wel een dissonant. Aan de ene kant willen mensen niet dat hun zorgvuldig ingericht huis er als een kantoor uitziet. Anderzijds worden kantoren steeds meer een ontmoetingsplek, dus willen organisaties daar een huiselijker tintje.ā
Assortiment
Op basis van die bevindingen werd een assortiment samengesteld met lifestyle producten voor Ć³p het bureau. Goede bureaus en stoelen zijn er volgens de entrepreneur al genoeg. āIk zag dat veel van de accessoires niet bij elkaar pasten en ik wilde er juist eenheid in brengen. Dat geeft rust en bevordert de productiviteit en de creativiteit. Wij geloven dat een eigen, stijlvolle en comfortabele werkplek ervoor zorgt dat je productiever en creatiever bent. Je werkt prettiger en blijft langer fit.
Daarbij is het wel comfortabel, maar ik wil benadrukken dat het niet de bedoeling dat je er daardoor langer achter je scherm zit. Ik wil in de toekomst dan ook praktische tips gaan geven over hoe je bewust offline kan gaan. En dat je een goede balans vindt in de tijd met en zonder scherm. Om creatief te blijven moet je af en toe stoppen met werken.ā
De uitstraling was cruciaal bij de ontwikkeling. Er is gekozen voor een Scandinavische flavour qua look en feel. āAaibaar, mooi op je bureau en het moet niet te veel afleiden. Diverse kleuren, de hardlopers die mensen in hun interieur gebruiken. Niet te opvallende kleuren die een huiselijk assortiment vormen. Em RAL kleuren zodat architecten er ook mee kunnen werken. We zijn geen leverancier van producten, maar van concepten voor mensen.ā
Kwaliteit van de producten was ook essentieel, vertelt hij. āZo ontwikkelden we een stabiele en stevige standaard. Je wilt niet dat je laptop van n paar duizend euro op een wiebelende standaard staat. Zo hebben we een aantal specificaties benoemden en zijn erna gaan zoeken naar leveranciers die dat konden maken.ā
Over alles heeft Bart Jan nagedacht. Uiteraard ook over de naam, gezien zijn achtergrond als marketeer. āErgonomie moet passen bij de mens en bij zijn interieur, āPassen was dus heilig voor onze producten. To āaptā betekent passen in het Engels. Daarbij moesten onze producten nĆ©t iets slimmer zijn, vandaar dat daarā iqā aan is toegevoegd. Zo kom je aan Aptiq. Achter elk product zit een eigen verhaal, zijn net iets slimmer en anders dan bestaande producten. Ik heb ook zelf alles ontworpen, met herkenbare vormen die terugkomen. Dat geldt ook voor het materiaal. Zo ben ik begonnen met een monitorstandaard. Vervolgens bedacht ik dat daar wel een lade inpaste, gemaakt met materiaal van de desk topper mat.
Distributie
Recent is het nieuwe merk geĆÆntroduceerd in Breda op het voormalig hoofdkantoor van Rillstab, waar nu onder meer Rillprint is gevestigd. Niet onlogisch, omdat Aptiq voor distributie en logistiek nauw samenwerkt met een andere tak van Findyour, Backshop. Via hun magazijn worden de verkochte items verstuurd. Daarnaast helpt Backshop met het opzetten van distributie via de kantoor- en projectinrichters. Findyour is ook als investeerder bij Aptiq betrokken. āIk ben in feite als een satelliet bij hun aangekoppeld.ā De marketing richting consumentenmarkt, retail en etail doet Bart Jan zelf. āDe eerste orders stromen nu binnenā, vertelt hij trots.
Dit is nog maar het begin, zegt Bart Jan tot slot. Het is nu enorm spannend. Ik ben gewend om een merken te bouwen. Normaal stuurde ik daarbij anderen aan. Maar nu doe ik veel zelf, met eigen geld en met winkelbezoeken waarbij je soms tegen ān muur loopt omdat je een nieuwe markt aanboort. Ik wil ook niet zomaar overal liggen, maar zoek distributiekanalen waar ik het merk kan tonen als concept. De voldoening en energie die ik daarvan krijg maakt dit avontuur meer dan de moeite waard. ā