“Zo wordt niet alleen de inkoopkracht verbeterd, maar komt er ook een betere kennisdeling over consumentenvoorkeuren en marktontwikkelingen”, laat het TelecomCollectief weten.
Partnership en onafhankelijkheid belangrijke pijlers
Het TelecomCollectief is geen ‘vuist’ naar telecomoperators, inkoopcombinaties of smartphone-importeurs, maar een onafhankelijke telecompartner die gezamenlijk meer slagkracht heeft naar de markt. De ontwikkelingen in de markt gaan immers snel. Zo zijn refurbished smartphones populair en zijn er veel aanbieders die refurbished telefoons van verschillende prijs- en kwaliteitsklassen aanbieden. “Samen maak je daarin betere keuzes dan alleen. Voor zowel de consument – waar is behoefte aan? – als voor de leverancier, want we gaan voor lange termijn relaties”, aldus Paul van Selms, woordvoerder van het TelecomCollectief.
Open collectief
Het TelecomCollectief bestaat uit vijf bedrijven die hun eigen identiteit, onafhankelijkheid en operatie behouden. De 5 bedrijven – inmiddels zijn dat er al 6 door dat 1 nieuwe winkelpartner zich aansloot – hebben elk ongeveer 20 jaar telecom ervaring met operators, inkoopcombinaties (zoals Searchdog en Telecombinatie) en hardware leveranciers. De inkoop van het collectief verloopt per 2018 hoofdzakelijk via SearchDog. “Dat bevalt goed en we houden elkaar scherp”, aldus Van Selms.
Het TelecomCollectief verwacht dat meer retailers zich aan willen sluiten. Een doelstelling van het collectief is dan ook om in omvang te groeien. Het is echter niet het doel om als TelecomCollectief een onderneming te worden waar uiteindelijk, ten koste van de aangesloten retailers, geld verdiend gaat worden. “Zoveel mogelijk voordelen, verdiensten en kennis van het collectief moeten terug naar de aangesloten re(-e)tailers en hun klanten”, aldus Van Selms.
De winkels en webshops van de volgende partijen maken op dit moment onderdeel uit van het TelecomCollectief: Belpunt BV, Coen’s BV, Total Phone BV, United Consumers BV, VTU Telecom BV en Joep Telecom.