Sinds de oprichting in 1923 is Noordhuis een begrip in de kantoorbranche. Met het hoofdkantoor in Meppel en vestigingen in Emmeloord, Zwolle en Den Helder is Noordhuis altijd dichtbij voor haar klanten. Dankzij deskundig advies over kantoorartikelen, projectinrichting, ICT en meer, brengt Noordhuis zijn visie tot leven: ‘Thuis op kantoor’. Hoe actief is deze vakhandel op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?
De kracht van Noordhuis ligt niet alleen in het uitgebreide assortiment en de hoogwaardige service, maar ook in de betrokkenheid bij de samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in het DNA van de ondernemer. “Iets terugdoen voor de maatschappij is iets wat we altijd al hebben gedaan, zonder dat wet- of regelgeving ons daartoe moest aanzetten,” legt Albert Habing, bedrijfsleider van Noordhuis, uit. Dit vertaalt zich in ondersteuning van verschillende verenigingen, evenementen en goede doelen in de vorm van een financiële bijdrage of het beschikbaar stellen van apparatuur of manuren. Naast sociale betrokkenheid heeft duurzaamheid een prominentere rol in de bedrijfsvoering. “In 2015 waren we de eerste op ons industrieterrein met zonnepanelen, waarmee we grotendeels in onze eigen energiebehoefte voorzien. Een duurzame wereld begint bij jezelf.”
Basisonderwijs
Lokale betrokkenheid en goede doelen. Noordhuis draagt actief bij aan diverse lokale initiatieven en goede doelen. “Een mooi voorbeeld is een project vanuit het basisonderwijs in Meppel, waarbij kinderen met hun creativiteit oplossingen bedenken voor het bevorderen van hergebruik. Noordhuis doet hier voor de derde keer op rij aan mee. Dergelijke initiatieven laten zien hoe bedrijfsleven en maatschappij elkaar kunnen versterken,” aldus Albert. “Maar MVO is meer dan dat. Voor ons hoort bijvoorbeeld het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt er ook bij. Zo zijn twee medewerkers vanuit de sociale werkplaats doorgegroeid naar volwaardige krachten.”
Duurzaamheid
Winstgevend en verantwoord ondernemen gaan hand in hand: MVO en duurzaamheid zijn niet alleen moreel belangrijk, maar ook zakelijk interessant. “Er wordt soms gedacht dat duurzaamheid kosten met zich meebrengt, maar wij zien juist dat het kansen creëert. Klanten waarderen het als je meedenkt over duurzamere oplossingen. Het versterkt de relatie en positioneert ons als totaalpartner.” Albert merkt dat deze aanpak werkt. “Ons aantal totaalklanten is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit stelt ons in staat om breder te adviseren waardoor onze diensten perfect op elkaar aansluiten.”
Kleine keuzes maken het verschil
Creatief zijn en denken in mogelijkheden biedt kansen voor ondernemers. “Duurzaamheid wordt vaak geassocieerd met grote veranderingen zoals zonnepanelen en gasloos verwarmen, maar ook kleine keuzes maken het verschil,” legt Albert uit. “Een voorbeeld hiervan is circulair werken. We adviseren onze B2B-klanten om bewuster in te kopen, zoals het hergebruiken van bestaande producten. Zo hebben we onlangs gebruikte stoelen van een middelbare school een tweede leven gegeven op een basisschool. Beide partijen waren hier enorm blij mee, en wij laten hiermee zien dat duurzaam denken loont.”
“Maak het bespreekbaar, het loont!” is een simpele maar effectieve tip van Albert voor ondernemers die meer willen doen met MVO. “Veel bedrijven doen al meer dan ze denken. Door erover te praten en bewuste keuzes te maken, kun je impact creëren zonder dat het direct extra moeite kost. En vaak opent het ook nog eens nieuwe deuren.”


