De REmmy Awards – de ‘Real Estate Emmys’ – worden jaarlijks uitgereikt door CoreNet, de wereldwijde brancheorganisatie voor bedrijfsvastgoed. In de categorie ‘Kantoren met een oppervlakte boven de 50.000 square feet’ viel het transformatieproject bij Rogers Communication van OCS+ Steelcase in de prijzen. De jury loofde de winnaar onder meer vanwege de innovatieve aanpak en de cultuurverandering die heeft plaatsgevonden in de organisatie, waar 28.000 mensen werken.
Harro Hoencamp, managing director bij OCS+ Steelcase, licht het project toe: “In 2014 werden we door de CEO van Rogers Communications, Guy Laurence, gevraagd hun kantoren in onder meer Toronto, Brampton en Montréal volledig te herinrichten. Tot dan was Rogers een traditionele organisatie met een hele hiërarchische kantoorstructuur. Samen met Guy en het corporate real estate team zijn we aan de slag gegaan om deze grenzen te doorbreken en een open, transparante werkomgeving te creëren.”
Cultuurverandering
Het transformatieproject bij Rogers Communications laat goed zien wat de invloed is van een kantooromgeving op de organisatiecultuur. De herinrichting van de kantoren van het Canadese bedrijf gaat dan ook gepaard met een enorme cultuurverandering. Hoencamp: “Het programma draagt de naam ‘ShareSpace’, wat direct aangeeft dat alles bij Rogers nu draait om delen: kennis, innovatie en dus ook ruimtes. Voorheen waren er kantoorruimtes waar een bepaalde status aan was verbonden – het corner office voor de manager bijvoorbeeld. Nu heeft niemand meer een vaste werkplek. We hebben mensen uit hun comfortzone gehaald en op een totaal nieuwe manier leren samenwerken.”
Rogers heeft nu een ‘user-controlled’ werkomgeving. Hoencamp: “Binnen die omgeving kan een medewerker op ieder moment keuzes maken over waar hij en hoe hij werkt. Alle ruimtes binnen het ShareSpace-programma zijn voorzien van de juiste technologie en inrichting die het beste in medewerkers naar boven halen.”
Hoencamp is enorm blij dat het Rogers-project is beloond met een REmmy Award. “Voor ons als relatief klein Nederlands bedrijf is het geweldig om zo’n grote opdracht in Canada uit te kunnen voeren. Een extra waardering in de vorm van een award is dan helemaal mooi – en dat terwijl we pas halverwege het veranderingstraject zitten. Voor ons is dit een perfect bewijs dat het geen probleem is om vanuit Europa grote projecten in Noord-Amerika met een succes te volbrengen.”