Na het faillissement vorig jaar van Office Centre is er er nog veel geld binnengekomen uit de veiling van winkelvoorraden en inventarissen. Dit blijkt uit het tussentijds verslag van de curator, dat deze week is gepubliceerd. Tegenover de opbrengsten stond bijna 1,7 miljoen euro aan kosten. Een deel van de opbrengsten is uitgekeerd aan huisbank en pandhouder ABN AMRO. Ook de leveranciers die hun voorraad hadden verpand kunnen rekenen op een vergoeding. De verrekening daarvan wordt nog bepaald.
In de vijfde verslagperiode heeft de afrekening van de veilingen van de winkelvoorraden- en inventarissen plaatsgevonden. De bruto-opbrengst van de inventaris bedraagt ā¬ 1.089.623,62 (inclusief btw). De bruto-opbrengst van de onder eigendomsvoorbehoud geleverde voorraad bedraagt ā¬ 142.075,80 (inclusief btw) en van de verpande voorraad ā¬ 2.518.519,72 (inclusief btw). Terzake de btw-component van de opbrengst van de verpande voorraad, ter hoogte van ā¬ 437.098,46, is de verleggingsregeling door het veilinghuis toegepast. De kosten voor het te gelde maken van de winkelinventarissen en – voorraden bedroegen ā¬ 1.689.945,48 (inclusief btw). Grofweg de helft van deze kosten zit op de organisatie, planning en uitvoering van de veilingen in de 32 winkels van NOC. Circa een kwart van de kosten zit op nuts- en ICT-voorzieningen en beveiliging. Het restant van de kosten ziet op het inschakelen van voormalig werknemers van NOC ter ondersteuning van het veilinghuis (waarmee de veilingkosten zijn beperkt) en een kostendekkende boedelbijdrage voor de werkzaamheden van de curator. Na evenredige verdeling van deze kosten over de bruto-opbrengsten, bedraagt de netto opbrengst van de inventaris ā¬ 598.611,11 (inclusief btw), van de onder eigendomsvoorbehoud geleverde voorraad ā¬ 78.052,78 (inclusief btw) en van de verpande voorraad ā¬ 946.511,31 (exclusief btw).
De opbrengst van de inventaris en van de onder eigendomsvoorbehoud geleverde voorraad is ontvangen op de faillissementsrekening. Pandhouder ABN AMRO Bank N.V. heeft de opbrengst van de verpande voorraad ontvangen. Met de leveranciers met een eigendomsvoorbehoud zal worden afgerekend. Een deel van de inventaris van het hoofdkantoor is in de voorgaande verslagperioden eveneens via veilingen te gelde gemaakt. Na aftrek van de kosten bedraagt de opbrengst daarvan ā¬ 68.865,23 (inclusief btw). De wijze waarop het restant van de inventaris op het hoofdkantoor te gelde wordt gemaakt is afhankelijk van de verkoop van het onroerend goed.
Over de oorzaak van het faillissement en eventuele verantwoordelijkheid verwacht de curator begin juli een volgend verslag te kunnen uitbrengen.
Lees ook: https://kantoornet.nl/doek-valt-definitief-voor-office-centre-geen-koper-voor-hele-boedel/