KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Bedrijven»Office Centre start herstructureringstraject 
Bedrijven

Office Centre start herstructureringstraject 

10 februari 20226 Min leestijd
1. office centre
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

New Office Centre Beheer B.V. (de moederorganisatie van Office Centre in Nederland en Duitsland) en New Office Centre B.V. (de Nederlandse operationele activiteiten) (gezamenlijk: Office Centre) hebben bij de Rechtbank Midden-Nederland een melding gedeponeerd voor de start van een herstructureringstraject, zo melden zij in een brief aan hun crediteuren. Daarbij vraagt het bedrijf aan de Rechtbank tijd om met de crediteuren tot een schuldenovereenkomst te komen. De ontstane schulden worden per 7 februari bevroren. Leveranciers wordt wel gevraagd te blijven leveren op basis van de gemaakte afspraken. Bestellingen, leveringen en verplichtingen vanaf 7 februari worden dus door Office Centre binnen de overeengekomen betalingscondities voldaan.

De melding aan de rechtbank betreft het voorbereiden en aanbieden van een onderhands akkoord aan schuldeisers . Dit op basis van de nieuwe wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA), waarmee het mogelijk is om zonder instemming van alle schuldeisers toch een akkoord bereiken op een schuldregeling.

In een reactie stelt Office Centre: “Door onze schulden te reorganiseren, kan de Groep door. Met vrijgekomen liquiditeit kunnen verplichtingen worden afgewikkeld en kosten worden gereduceerd. Er is toekomstperspectief voor de onderneming in normale marktomstandigheden en wanneer de onderneming de tijd krijgt om zijn omni-channel strategie te verwezenlijken. Maar het voortbestaan van NOCB kan alleen als we door een akkoord met de schuldeisers een nieuwe financiële situatie hebben gecreëerd,” aldus de onderneming.
Een van die schuldeisers is eredivisieclub  FC Groningen, waar Office Centre formeel tot half 2023 shirtsponsor is.  De voetbalclub dreigt door de ontstane situatie 1 miljoen euro mis te lopen.

Rust creëren

In een brief aan de leveranciers stelt Office Centre: “Het doel van de afkoelingsperiode is om rust rond de onderneming te creëren. Tijdens de afkoelingsperiode kunnen schuldeisers geen verhaal nemen op of goederen opeisen uit het vermogen van Office Centre. Eventuele verzoeken tot faillietverklaring van Office Centre worden opgeschort. Een verzuim in de nakoming van verplichtingen in de periode voor de fixatiedatum levert geen grond op voor opschorting, ontbinding of wijziging van de overeenkomst tussen Office Centre en de leverancier. “

CEO Marc-Derek Schönberger besluit de brief: “ Voor de 1.500 medewerkers van Office Centre in Nederland en Duitsland en alle leveranciers van onze 32 winkels in Nederland en 51 winkels in Duitsland en onze online webshops breekt, net als voor het management team, de directie en de eigenaren van Office Centre, een moeilijke tijd aan. W zullen er alles aan doen om een schuldeisersakkoord te laten slagen om de toekomst van Office Centre te verzekeren.”

Standard Investment nam de Office Centre organisatie in juni 2021 over van New Office Centre Beheer B.V. (NOCB), het bedrijf van Frans Davelaar en Goswin Feijen, die de winkelketen drie jaar eerder overnam van Staples. Een maand na de overname van Office Centre kocht Standard Investment de aandelen van Staples Benelux. Deze is niet bij deze regeling betrokken.

Corona-maatregelen als oorzaak

Office Centre stelt verder: “De strenge en langdurige coronamaatregelen die aan het bedrijfsleven in Nederland en Duitsland zijn opgelegd hebben geleid tot een sterke afname van het winkelbezoek bij Office Centre en daarmee van de omzet. De omzet van Office Centre is grotendeels afhankelijk van winkelbezoek en de sluiting van fysieke winkels in Duitsland gedurende 40 weken had een zeer negatief effect op onze financiële resultaten. Deze situatie werd verslechterd door de coronamaatregelen die opgelegd werden aan het bedrijfsleven in Nederland. De webwinkels van Office Centre bleken niet voldoende in staat dit grote omzetverlies te compenseren. Dit heeft geleid tot acute liquiditeitstekorten, onder andere als gevolg van sterk beperkte handelskredieten. De coronamaatregelen van begin 2020 en december 2021/januari 2022 waren te ingrijpend en de financiële situatie van Office Centre bleek aanzienlijk ernstiger dan verwacht.”

Volgende stap

Office Centre heeft dus op 7 februari een WHOA startverklaring ingediend bij de Rechtbank Midden-Nederland en zij zal de rechtbank verzoeken om een herstructureringsdeskundige aan te stellen. De herstructureringsdeskundige is een onafhankelijke expert die het belang van de gezamenlijke crediteuren bewaakt. De directie van Office Centre blijft tijdens het WHOA traject bevoegd om te handelen namens de onderneming, met dien verstande dat de herstructureringsdeskundige exclusief bevoegd is tot het opstellen en voorleggen van een herstructureringsplan. De rechtbank kan Office Centre tevens een afkoelingsperiode van enkele maanden verlenen zodat de herstructureringsdeskundige het WHOA akkoord in relatieve rust kan voorbereiden en de onderneming haar activiteiten kan voortzetten.

In de brief staat dat Office Centre als fixatiedatum voor de schulden 7 februari 2022 wil aanhouden. En als de inventarisatie van de schuldeisers is afgerond kan tijdens een zogeheten homologatiezitting bij de Rechtbank worden beslist over het WHOA-akkoord

WHOA

De WHOA helpt bedrijven die door hoge schulden failliet dreigen te gaan, terwijl ze nog wel levensvatbare bedrijfsactiviteiten hebben. Door hun schulden te reorganiseren, kunnen deze bedrijven door. Ook bedrijven met onvoldoende overlevingskansen hebben baat bij de WHOA, omdat zij zonder faillissement kunnen stoppen. De ondernemer met schulden (de schuldenaar) kan het WHOA-traject ook zelf in gang zetten.

Bedrijven met toekomstperspectief hebben met de WHOA een instrument in handen om faillissement te voorkomen. De schuldenaar overlegt met schuldeisers. Deze afspraken worden vastgelegd in een conceptakkoord. Over dit conceptakkoord van de schuldenregeling moet worden gestemd. Daarna bevestigt de rechtbank (homologatie) het akkoord op de voorgestelde schuldenregeling. Ook als niet alle bij het akkoord betrokken schuldeisers of aandeelhouders instemmen. Dit wordt ook wel een dwangakkoord genoemd, omdat schuldeisers en aandeelhouders zich door deze wet aan het akkoord moeten houden. Zelfs als ze genoegen moeten nemen met bijvoorbeeld een gedeeltelijke afboeking, kwijtschelding van de schulden of uitstel van betaling. De ondernemer met schulden houdt tijdens het WHOA-traject de controle over zijn onderneming en kan blijven ondernemen. Binnen de WHOA spreek je hier van een reorganisatie-akkoord.

Bedrijven zonder toekomstperspectief kunnen de WHOA inzetten voor de financiële afwikkeling van een onderneming. De WHOA maakt het mogelijk om gecontroleerd te stoppen terwijl je zeggenschap over je onderneming houdt. Hiermee kun je grote financiële schade voorkomen. Dit in tegenstelling tot een faillissement waarbij een curator je bedrijf overneemt en jij zelf geen inspraak meer hebt. Binnen de WHOA spreek je hier van een liquidatie-akkoord.

Ook wat betreft lopende overeenkomsten zoals huur verandert er wat door de WHOA. De huurder kan deze met toestemming van de rechter eenzijdig beëindigen, als de verhuurder niet instemt met een voorgestelde vrijwillige wijziging of beëindiging.

Office Centre
Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelAantal webwinkels groeit met 50 procent in twee jaar
Volgende artikel Paperworld gaat op in andere beurzen Frankfurter Messe

Gerelateerde berichten

bruna dongen

Bruna Dongen krijgt nieuw gezicht én frisse toekomst

Jonge ondernemer Joran Idema opent zijn tweede Primera, in Anna Paulowna Joran Idema

Jonge ondernemer Joran Idema opent zijn tweede Primera, in Anna Paulowna

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!