Het Viking + -plan is om bestaande zakelijke contractklanten van Office Depot te migreren naar een verbeterde versie van het Viking e-commerceplatform en ze in de toekomst gewoon als Viking op de markt te brengen. Klanten zullen worden bediend door een mix van geautomatiseerde verkoop- en marketingprocessen, verkoop- en serviceteams op kantoor en verkoopvertegenwoordigers in het veld voor de grotere klanten. Office Depot zal na voltooiing van het programma niet langer als handelsmerk in de regio worden gebruikt. Dat heeft de eigenaar, private equity fonds Aurelius, bekend gemaakt.
Vereenvoudigen
“We denken al een tijdje na over het vereenvoudigen van ons bedrijf en de recente coronapandemie heeft ons duidelijk gemaakt dat het tijd is om ons bedrijf te concentreren op het Viking e-commerceplatform”, aldus Raffael Reinhold, CEO de groep. In de afgelopen maanden hebben ze letterlijk een “echt sterke prestatie van Viking” gezien. De verbetering van het platform en het bieden van een verbeterde winkelervaring met een breder productaanbod zal ook aantrekkelijk zijn voor zakelijke klanten van Office Depot.
Al gestart
De conversie van enkele van de kleinere Office Depot-klanten naar het Viking-platform is in Nederland al begonnen – met “zeer positieve” resultaten in termen van zowel verkoop als klanttevredenheid, zoals het bedrijf aankondigde. De conversie van alle klanten zal waarschijnlijk 12 tot 18 maanden duren. Robert Baldrey, Chief Sales Officer van Office Depot Contract, leidt de overgang: “Ik weet zeker dat onze zakelijke Office Depot-klanten zullen profiteren van de mogelijkheid om Viking’s veel geavanceerdere e-commerceplatform te gebruiken.”
Achtergrond
Viking is in 1998 overgenomen door Office Depot. 13 jaar geleden wilden de Amerikaanse eigenaren alles onder de naam Office Depot scharen, ook in Europa. Maar hier is de Viking catalogus tot op de dag van vandaag ingezet en was het de meest succesvolle activiteit. De bruto marges lagen met 45 procent bijna twee keer zo hoog als bij Office Depot. Men verwacht hiermee een goed antwoord te hebben op het in Europa oprukkende Amazon en de snelle groei van online inkoop in het algemeen.
Frankrijk is ondertussen een vreemde eend in de bijt. Hier is Office Depot Europe een echte multichannelspeler, met zowel contract- als onlineactiviteiten en een netwerk van ongeveer 60 winkels. Met een omzet in 2019 van ongeveer € 380 miljoen ($ 450 miljoen), vertegenwoordigt het ook een belangrijk deel van de investering van Aurelius en werkt het eigenlijk als een vrij autonome eenheid binnen de ODE-groep.