Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

De stemming in Frankfurt was zeer positief te noemen gedurende de afgelopen week gehouden Ambiente. Met 10 procent meer exposanten was het uitgestrekte beurscomplex volgeboekt en kon Frankfurt Messe een nieuw beursrecord bijschrijven. En ondanks een treinstaking gedurende de eerste drie beursdagen kwamen 140.000 bezoekers (in 2022; 154.000) naar de gecombineerde beurzen, waarvan inmiddels bijna driekwart vanuit het buitenland. Na de teleurstellende inbreng van het office-segment in 2023 lijkt hier nu ook de weg omhoog ingeslagen. Volgend jaar vindt de beurs een week later plaats en start op 7 februari.

Creativeworld is altijd al een sterk onderdeel geweest op Ambiente. Wat betreft het office segment lijkt Frankfurt de weg omhoog gevonden te hebben. Dit na het afhaken van praktisch alle relevante marktpartijen nadat Paperworld na de covid-periode opging in Ambiente. Vorig jaar probeerde de organisatie Office te betrekken in het minder geslaagde onderdeel. Toen was het voor bezoeker en exposant nog wennen in de nieuwe ambiance en was het moeilijk de weg te vinden tussen al het andere ‘Ambiente-geweld’. Nu zet de beursorganisatie het segment office prominenter in de spotlights met nieuwe initiatieven, een nieuwe halindeling, een koppeling met stationery én een uitgebreider aanbod aan office-(merken)leveranciers.
Vorig jaar bestond het aanbod enkel uit een Future of Work deel in hal 3.1, waar tot 2019 de grootmachten uit de office supplies waren opgelijnd.

Comeback

Dit jaar zijn de zaken, onder de noemer van Ambiente Working, steviger aangepakt. Zo is onder de naam Office Design & Solutions een hoek in hal 3.1 ingenomen door exposanten als Country Living Hey-Sign, Koenig + Neurath en Vario Büroeinrichtung. Nieuwe exposanten zijn onder meer Mauser Einrichtungssysteme en Woodtec. Bezoekers kunnen zich niet alleen informeren over flexibele, duurzame kantoormeubilair en -inrichting, maar ook over nieuwe oplossingen voor mobiel werken en intelligente concepten voor werkplekken, collaboration, vergaderingen en conferenties.
Ook komt geoptimaliseerde akoestiek en ruimteverdeling aan bod.
In de Festhalle niet ver van hal 3 waren een aantal grotendeels minder bekende office merken present. Meer muziek zit er in de aangrenzende Forum 0, waar een aantal Duitse fabrikanten verenging in de PBS branchevereniging onder de noemer ‘Office Heroes’ een beurs in een beurs-concept hadden neergezet. Hier waren bekende, veelal Duitse, exposanten als Casio, Durable/Luctra, edding International, Jakob Maul, Novus-Dahle, Sigel, Djois en tesa vertegenwoordigd. Zij tonen een ruime keuze aan producten die de werkplek beter georganiseerd en tegelijkertijd aantrekkelijker maken. Hun aanbod moet een inspirerende cross-over vormen van kantoorbenodigdheden en technologie, schrijfinstrumenten tot LED-design armaturen en ‘agile’ kantoorapparatuur voor de moderne werkomgeving.
“15 maanden intensieve gezamenlijke voorbereiding hebben een representatief resultaat opgeleverd”, vat Volker Jungeblut, directeur van de vereniging, samen. “De vereniging is Messe Frankfurt enorm dankbaar voor de mogelijkheid om zich opnieuw voor zover nodig op het forum te presenteren. Door de constructieve samenwerking en investeringsbereidheid van Messe Frankfurt is met het forum een toplocatie ontstaan. Samen gaan we daar de PBS-kosmos verder optimaliseren. De benodigde stelschroeven zijn geïdentificeerd en zullen met succes worden afgesteld voor de toekomst.” Deze presentatie biedt potentie voor de toekomst. Al was het aanbod Office nu te veel versnipperd over de beurs en lastig te vinden voor de bezoekers.

Geslaagd

“Samen zakendoen vieren” was het motto van de mega handelsbeurs voor de wereldwijde consumentengoederenindustrie van dit jaar, bestaande uit Ambiente, Christmasworld en Creativeworld. Met een stijging van tien procent presenteerden 4.928 exposanten hun nieuwe producten op meer dan 360.000 vierkante meter bruto. Ondanks een meerdaagse spoorstaking werden ongeveer 140.000 bezoekers ontvangen op het grootste evenement in de geschiedenis van Messe Frankfurt. Als het meest internationale netwerk- en bestelplatform bood de one-stop-shop van de industrie met meer dan 170 deelnemende landen en regio’s oriëntatie, inspiratie en oplossingen voor de huidige uitdagingen op de markt.
Het trio van Frankfurts consumentengoederenbeurzen, bestaande uit Ambiente, Christmasworld en Creativeworld, toonde aan dat een groot deel van de consumentengoederenindustrie te gast was op de volledig geboekte beursgrond van Frankfurt gedurende vijf dagen. Zelfs de spoorstaking kon het succes niet temperen

Goede combi

Het Frankfurts handelsbeurstrio met internationale aantrekkingskracht heeft opnieuw bewezen een toonaangevend evenement te zijn dat oriëntatie biedt voor retailers en fabrikanten, stelt Detlef Braun, lid van de raad van bestuur van Messe Frankfurt: “Een keer per jaar en alleen hier in Frankfurt! De economie staat onder enorme druk in het licht van toenemende wereldspanningen. Daarom zijn persoonlijke ontmoetingen, nieuwe oplossingen, inspiratie en de ontwikkeling van nieuwe exportmarkten en verkoopkanalen zoals Hospitality en het contractbedrijf onvervangbaar,” benadrukt Braun.
Stemmen uit de industrie onderstrepen dit: “Opnieuw heeft het handelsbeurstrio van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld zijn immense belang bewezen als het nummer één bestelplatform voor de Duitse gespecialiseerde handel. De behoefte van de detailhandel aan innovaties, de kans om producten te ervaren en bestellen tijdens een persoonlijke ontmoeting ter plaatse waren de sleutelfactoren die de geest van de beurs kenmerkten. Winkeliers gaan het nieuwe jaar in met een sterke rugwind en veel beurstrends,” vat Christian Haeser, algemeen directeur van de Duitse Home and Office Trade Association (HWB), samen.

Mooie cijfers

Zo is het event steeds internationaler: Drie op de vier bezoekers kwamen uit het buitenland. Met een stijging van vijf procent in internationale bezoekers in vergelijking met het voorgaande jaar tot een huidige 71 procent, overtrof de mega handelsbeurs het resultaat van het voorgaande jaar.
Duitsland stond dit jaar uiteraard weer aan het hoofd van de lijst van bezoekende landen. Italië en China namen respectievelijk de tweede en derde plaats in de top vijf van bezoekende landen in, gevolgd door Nederland en de VS. . Zoals verwacht waren de ‘in vlieglanden’ sterker vertegenwoordigd dan bezoekende landen die, zoals Frankrijk en de Alpenrepublieken, met de trein naar het evenement reisden. Dit gezien de treinstaking tot de maandag.

Stationery

Toonaangevende bedrijven zoals Faber-Castell waarderen het internationale karakter van het platform. Jürgen Brückner, Managing Director International Sales van de Faber-Castell Group, legt uit met betrekking tot Creativeworld als ontmoetingsplaats voor de hobby-, ambachts- en kunstenaarsbenodigdhedensector: “We zijn zeer tevreden over het verloop van de beurs; de hoge klantenfrequentie in het weekend en de kwaliteit van de gesprekken waren bijzonder positief. Onze verwachtingen om niet alleen distributeurs, maar ook onze wereldwijde key accounts te mogen verwelkomen, werden ingelost!”

Wat tevredenheid betreft over het assortiment exposanten, overtroffen de beurzen van dit jaar ook die van vorig jaar: 94 procent van de bezoekers was tevreden over de kwaliteit en diversiteit van de exposanten, in vergelijking met 93 procent vorig jaar.

One-stop-shop Design, digitalisering in detailhandel en productie, lifestyle en duurzaamheid, nieuw werk en toekomstige detailhandel – de wereldthema’s van de industrie stonden centraal op de beurzen. Het ondersteunende programma, herschikt in themadagen, was een waardevolle bron van inspiratie voor alle doelgroepen. Lezingen, speciale presentaties, workshops en rondleidingen liepen consequent door de vijf dagen van de beurs en konden op de themadagen nader worden onderzocht. Met de nieuwe Designer Day, een netwerkevenement voor ontwerpers, en de nieuw gecreëerde titel Ambiente Designer, die voortaan jaarlijks zal worden toegekend, benadrukt Ambiente zijn wereldwijde relevantie als het ultieme ontmoetingspunt voor de ontwerpindustrie. De charismatische Milanese kunstenaar en productontwerper Elena Salmistraro opende als Ambiente Designer 2024 en presenteerde haar visie op een lounge op het thematische snijvlak tussen design, Horeca en contractzaken met haar speciale show The Lounge – A Serious Game. Met de nieuw geïntroduceerde Hoteliers Day richt Ambiente zich op de horeca en de verdere ontwikkeling van de groeigebieden van Hospitality en Contract Business. Op deze manier opent het nieuwe zakelijke kansen voor deelnemers in de industrie die zich richten op commerciële eindgebruikers. Duurzaamheid was en blijft een metathema van wereldbelang, dat het beurstrio consequent benadrukte in alle productsegmenten, in het randprogramma en in de overkoepelende special
interest Ethical Style.

Ambiente Work

Lifestyle en werkstijl smelten steeds meer samen: hoe zal het werk van de toekomst eruitzien? Het Future of Work-gebied gaf antwoord op deze hedendaagse vraag: de samengestelde speciale show presenteerde oplossingen voor moderne werkomgevingen. Dit gebied gaf niet alleen nieuwe impulsen aan kantoorinrichters, maar ook aan veel andere doelgroepen zoals architecten, planners en commerciële eindgebruikers zoals hotels, de horeca en aanbieders van co-working spaces. “De afgelopen jaren hebben geleid tot een periode van ingrijpende verandering, die ook invloed heeft gehad op interieurontwerp: de grenzen tussen wonen en werken, creativiteit en formaliteit, functionaliteit en ontwerp vervagen, wat nieuwe ontwerpmogelijkheden creëert voor ons interieurontwerpers. Het nieuwe Ambiente-concept weerspiegelt dit – categorieën zijn verleden tijd!” verklaart Carsten Wiewiorra, president van de Association of German Interior Designers (bdia). “Met Future of Work komt de beurs tegemoet aan planners die op zoek zijn naar toekomstgerichte, flexibele en duurzame oplossingen.”
Daarnaast toonde de branche van papier, kantoorbenodigdheden en stationaire merken geschikte aanbiedingen voor commerciële kantoorbenodigdheden en technologie met een uitgebreide aanwezigheid op drie halniveaus. “Met Ambiente van dit jaar heeft de internationale handelsbeurslocatie Frankfurt bewezen dat het ons brancheplatform is. We hebben opnieuw een beurslocatie voor uitwisseling tussen retailers en de industrie, wat zeer belangrijk is en waar we erg blij mee zijn,” benadrukte Rolf Schifferens, president van Durable.

Digitale transformatie

Messe Frankfurt lanceerde aan het begin van de consumentengoederenbeurzen zijn nieuwe intersectorale communicatie onder de paraplu van Conzoom Circle. Het bedrijf verbindt zo alle 30 consumentengoederenbeurzen en formats wereldwijd onder één communicatieve paraplu en blijft zijn strategie als jaarlijkse bedrijfsfacilitator voortzetten. Het netwerk is gericht op alle spelers in de wereldwijde consumentengoederenmarkt, zowel exposanten als retailers. Het doel is om de branche over landen en markten heen te oriënteren, alle relevante spelers in de industrie te netwerken en zakendoen te bevorderen.

Beursdata 2025

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld zullen op dezelfde tijd blijven plaatsvinden op het beurscentrum van Frankfurt. Ze zullen echter worden verplaatst naar het begin van februari om ervoor te zorgen dat belangrijke wereldwijde beursdata op elkaar zijn afgestemd.
Bovendien wordt de dagelijkse volgorde van Creativeworld geoptimaliseerd in overleg met de industrie. Alle drie toonaangevende beurzen beginnen gelijktijdig op vrijdag. Creativeworld zal blijven lopen voor vier dagen.
Ambiente/Christmasworld: 07 tot 11 februari 2025
NIEUW: Creativeworld: 07 tot 10 februari 2025

X