Alhoewel net deze dag de regen met bakken uit de hemel viel, was er een zonnige sfeer tijdens de zomerborrel van Officers World. In het gloednieuwe Van der Valk hotel in Gorinchem troffen de leden elkaar om het eerste half jaar van 2023 te evalueren, te netwerken en uitgebreid te tafelen. Daarnaast was er een interessante presentatie van Bart Jan Scholte, oprichter van Aptiq. Een compleet nieuw merk in de branche.
Bart Jan Scholte heeft een achtergrond als merkenbouwer en marketeer binnen organisaties als Auping, Nestlé en Fatboy. Hij startte zijn presentatie met een verhaal over zijn ervaringen als marketeer binnen deze A-merken. Zo konden de aanwezige leden het nodige leren vanuit zijn kennis uit die periode.
De meeste aanwezigen waren vooral benieuwd hoe iemand het aandurfde om het een totaal nieuw merk in deze markt te stappen. Bart Jan Scholte introduceerde dit voorjaar onder de naam Aptiq een merk met fraai vormgegeven lifestyle accessoires voor de werkplek. Te beginnen met een toetsenbord en muis, desk topper, laptop- en monitor standaard. Hij werd vervolgens direct genomineerd voor de BOP Awards in de categorieën Design en Business Products. De kwalitatief hoogwaardige producten zijn geïnspireerd op de Scandinavische levensstijl en design. Rustige en natuurlijke kleuren, fijne materialen en minimalistische vormgeving. De producten zijn ‘soft ergonomisch’, want niet instelbaar. Een bewuste keuze, stelde hij. “Dat volstaat voor 80 procent van de Nederlanders.”
Zoektocht
De uitstraling was cruciaal bij de ontwikkeling. Er is gekozen voor een Scandinavische flavour qua look en feel. “Aaibaar, mooi op je bureau en het moet niet te veel afleiden. Diverse kleuren, de hardlopers die mensen in hun interieur gebruiken. Niet te opvallende kleuren die een huiselijk assortiment vormen. Em RAL kleuren zodat architecten er ook mee kunnen werken. We zijn geen leverancier van producten, maar van concepten voor mensen.”
Kwaliteit van de producten was ook essentieel, vertelt hij. “Zo ontwikkelden we een stabiele en stevige standaard. Je wilt niet dat je laptop van n paar duizend euro op een wiebelende standaard staat. Zo hebben we een aantal specificaties benoemden en zijn erna gaan zoeken naar leveranciers die dat konden maken.”
Aptiq werkt voor distributie en logistiek nauw samenwerkt met Backshop, een bedrijf van een van zijn investeerders Findyour. Via hun magazijn worden de verkochte items verstuurd. Daarnaast helpt Backshop met het opzetten van distributie via de kantoor- en projectinrichters. De marketing richting consumentenmarkt, retail en etail doet Bart Jan zelf.
Het leven als pionier in een nieuwe markt is spannend en soms erg uitdagend, stelde hij. Vooral omdat hij in het verleden als merkenbouwer binnen grote organisaties vooral anderen aanstuurde. Nu moet hij het meeste zelf doen.
Spannend
Het is nu enorm spannend. Ik ben gewend om een merken te bouwen. “Met winkelbezoeken waarbij je soms tegen ‘n muur loopt omdat je een nieuwe markt aanboort.”
Hij stuit daarbij op de nodige weerstand. Veel partijen hebben al merken die dergelijke producten aanbieden in het assortiment of vinden de prijs (te) hoog. Aptiq positioneert zich dan ook als een premium brand dat vooral als concept verkocht wil worden. Dus minder een losse muis of toetsenbord, maar de hele lijn, vanwege de uitstraling. “Ik wil ook niet zomaar overal liggen, maar zoek distributiekanalen waar ik het merk kan tonen als concept.” De leden waren onder de indruk van zijn doorzettingsvermogen en enthousiasme, waarmee hij het merk vertegenwoordigt.
Na zijn presentatie was er een interessante discussie, waarbij vooral de positionering van Aptiq in de markt werd bekeken, alsmede de vraag welke afzetkanalen voor hem het beste zouden werken. Voor zowel de leden van Officers World als voor Scholte leverde dat interessante inzichten op.
Na afloop van de presentatie werd tijdens de borrel en het diner alvast de zomer ingeluid. Voor het najaar staan weer de nodige interessante bijeenkomsten gepland.