Etikettenspecialist Avery – eigendom van CCL Industries – rapporteerde in 2022 een omzet van 675 miljoen dollar, dat is 28,9% hoger dan een jaar eerder. De stijging kwam grotendeels op het conto van overnames, hoewel de organische groei nog steeds 7,1% bedroeg. In Europa steeg de omzet met enkele procenten.
Er was op de Europese markt “aanzienlijke” groei in alle direct-to-consumer categorieën, gedeeltelijk tenietgedaan door inkrimpingen in de bestaande activiteiten op het gebied van bedrukbare media.
In Noord-Amerika (ongeveer 70% van de inkomsten) was de organische omzet beperkt. De direct-to-consumer activiteiten, waaronder naambadges, groeiden sterk dankzij de terugkeer van live evenementen na de pandemie. Ook de organisatieproducten stegen door een combinatie van een aantrekkende vraag van eindgebruikers, prijsverhogingen en een groter marktaandeel voor drie-ring mappen.
De verkoop en winstgevendheid in de categorie bedrukbare media in Noord-Amerika daalden omdat een belangrijke klant zijn voorraden “drastisch” verminderde, terwijl papierschaarste de aanbodzijde trof. De pas overgenomen RFID-kaartdivisie bleef boven verwachting presteren, aldus CCL, maar de tuinbouwdivisie van IMP zag de consumentenvraag afnemen.
De resultaten in andere regio’s waren wisselend. Latijns-Amerika boekte winst, maar deze werd tenietgedaan door dalingen in Australië.
Het bedrijf Adelbras in Brazilië – overgenomen in april 2022 – presteerde volgens verwachting, maar Floramedia had net als IMP te maken met een tragere vraag in een zwakke tuinbouwmarkt.
Het bedrijfsresultaat van Avery steeg in 2022 met 12,6% tot C$ 167,6 miljoen. De operationele marge daalde met 270 basispunten tot 18,3%. De daling werd geweten aan het effect van recente overnames.
Voor 2023 wordt verwacht dat de groei van Avery’s direct-to-consumer merken groter zal zijn dan die van de bestaande productlijnen. CCL zei dat verdere overnames om Avery’s aanwezigheid wereldwijd te versterken ook “mogelijk” zijn.