Producent BIC zag zijn netto omzet het afgelopen jaar met 9,2 procent stijgen tot 2,3 miljard dollar.
De divisie Human Expression, waar onder meer de schrijfwaren onder vallen, behaalde een netto omzet van 915 miljoen dollar, een stijging van 2,5%. De marge hier werd verbeterd door hogere prijzen. Voor 2024 mikt BIC om een omzetgroei van 5 tot 7 procent.
De zogeheten EBIT-marge steeg 7,2%, vergeleken met 3% in 2022. De stijging was te danken aan een gunstige prijs/mix, lagere grondstofkosten en investeringen in merkondersteuning, en productie-efficiëntie. In Europa zorgde de geografische expansie in de oostelijke landen, gecombineerd met de focus van BIC op zijn iconische stationery producten, zoals 4-Colors, voor een groei met midden eencijferige cijfers. De -omzet werd gestimuleerd door een nieuw assortiment 4-Colors, Media Clic en Super Clip. BIC heeft marktaandeel gewonnen in belangrijke landen als Frankrijk en Groot-Brittannië, zowel online als offline, dankzij zijn positionering op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding, die steeds relevanter wordt voor consumenten.
De strategische initiatieven van het bedrijf in het kader van zijn Horizon-plan hebben groei en productinnovatie gestimuleerd, met opmerkelijke lanceringen zoals de EZ Reach-aansteker. BIC bestaat uit de divisies Flame for Life (aanstekers), Human Expressions (stationery) en Blade Excellence (scheerproducten).
CEO Gonzalve Bich tijdens een Q& A voor investeerders: “Ons iconische assortiment 4-kleurenpennen zal meer assortimenten bieden om aan de behoeften van consumenten in verschillende regio’s te voldoen, inclusief innovaties in het ontwerp van de houder, die mensen van alle leeftijden, vooral kinderen, graag verzamelen. We lanceren een inkt met ultralage viscositeit die zorgt voor een soepele en gelachtige schrijfervaring die langer meegaat en 40% gladder is dan een balpen. De lancering gaat van start in Noord-Amerika, op tijd voor de Back-to-School-campagnes van 2024. We gaan door met Human Expression en herpositioneren ons BIC Kids-aanbod door middel van een nieuwe productpositionering, portfolio-optimalisatie en een nieuwe verpakkingsidentiteit die de wereldwijde merkgroei zal stimuleren. Innovatieve producten zoals tatoeagemarkers en stempels die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen zijn, en viltstiften voor peuters, ontwikkeld met ergonomische inzichten die tegemoetkomen aan de behoeften van kinderen wanneer ze met creatieve activiteiten beginnen.”