Logitech International rapporteert 22 procent lagere inkomsten in Q4 2022 en verlaagt de verkoopvooruitzichten.  De Logitech-aandelen daalden met 18,6% bij het openen van de handel in Zürich. De Zwitsers-Amerikaanse maker van toetsenborden, muizen en headsets noemde een moeilijke economische achtergrond en onzekerheden in de toeleveringsketen in verband met de COVID-19-uitbraak in China voor cijfers die CEO Bracken Darrell omschreef als teleurstellend.

De winst in het voor Logitech derde kwartaal (boekjaar loopt van maart tot maart)  daalde vergeleken met afgelopen jaar met ongeveer 35% tot tussen $ 171 miljoen en $ 176 miljoen. De omzet daalde met 22% tot tussen $ 1,26 miljard en $ 1,27 miljard.

Het bedrijf zei nu te verwachten dat de verkoop van jaar tot maart tussen 13% en 15% zou dalen op basis van constante wisselkoersen, vergeleken met een eerdere verwachting voor een daling van 4 tot 8%.. Logitech CEO Darrell zei dat de zwakker dan verwachte resultaten een weerspiegeling waren van “uitdagende macro-economische omstandigheden, waaronder een vertraging van de verkoop aan zakelijke klanten in het afgelopen kwartaal”.

Het bedrijf verlaagde zijn vooruitzichten op basis van de resultaten en “onzekerheid in de beschikbaarheid van het aanbod in verband met de huidige COVID-uitbraak in China”.

In het laatste fiscale jaar brachten de COVID-beperkingen Logitech naar de hoogste omzet ooit in het tweede kwartaal, dankzij de sterke vraag naar thuiskantoorproducten en computergaming-apparaten.

Maar sindsdien heeft het te maken met een stagnerende omzet, aangezien veel lockdowns zijn opgeheven, terwijl consumenten somberder zijn geworden en componenten en transportkosten zijn gestegen, wat ten koste gaat van de winstmarges.

Vontobel-analist Michael Foeth zei na bekendmaking van de cijfers dat de zwakkere resultaten een weerspiegeling waren van een hardere macro-omgeving, ondanks een goede strategie van Logitech.

“De aanhoudende last van inflatie en vertragende economie voor consumenten zal Logitech de komende kwartalen blijven beïnvloeden. Hoewel het bedrijf duidelijk niet immuun is voor economische cycli, blijft het bedrijfsmodel flexibel en robuust voor de lange termijn.”

X