De omzetdaling vlakt af, wat erop wijst dat de Nederlandse mobiele markt tekenen van verbetering begint te vertonen, zo blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators. Ter vergelijking : vorig jaar daalde de dienstenomzet in dezelfde periode met 6,4 procent op jaarbasis. Van de huidige vier mobiele netwerk operators lieten zowel Tele2 als T-mobile een jaarlijkse omzetstijging zien en deze partijen wonnen dus ook marktaandeel ten opzichte van de marktleiders KPN en Vodafone.
T-Mobile en Tele2 samen sterke nummer 3
De gezamenlijke omzet uit mobiele diensten van T-Mobile en Tele2 bedraagt 299 miljoen euro. Dat betekent een marktaandeel van 30,2 procent, vrijwel gelijk aan het aandeel van Vodafone (300 miljoen euro). In de afgelopen drie jaar zijn deze twee bedrijven erin geslaagd hun marktaandeel uit te breiden met 5 procent. De stijging is voornamelijk te danken aan de omzetstijging bij Tele2 ten opzichte van Q3 2015. Deze verdubbelde bijna en is voornamelijk ten koste gegaan van Vodafone, al heeft KPN ook marktaandeel verloren.
Het aantal mobiele klanten groeide in het derde kwartaal van 2018 met 0,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Per eind september 2018 telde Nederland 20,5 miljoen actieve mobiele Sim-kaarten.