De omzet van Nederlandse webwinkels bedroeg in 2017 22,5 miljard euro, waarvan 12,7 miljard euro aan producten. De rest bestaat uit diensten. De online productbestedingen vormen nu ongeveer 10 procent van de totale productbestedingen, inclusief diensten is dat 24 procent. De groei vlakt iets af. In 2016 groeide de online bestedingen door consumenten nog met 22 procent.
Smartphone
Uit het onderzoek blijkt dat de consument steeds vaker een smartphone gebruikt voor een besteding. In Q4 van 2017 gebruikte 28 procent van de online shoppers een smartphone bij minstens een aankoop (7 procent van het totaal). Dat was in 2016 in dezelfde periode nog maar 21 procent.  Het gebruik van een tablet bleef zo’n 25 procent en de laptop werd het meest gebruikt.
Bestedingen online in 2017
Bestedingen in 2017 | Groei t.o.v. 2016 | |
Gezondheid & Beauty | 263 miljoen euro | 46 % |
Maaltijden | 1257 miljoen euro | 35 % |
Huis & Tuin | 1175 miljoen euro | 30 % |
Schoenen & Lifestyle | 1161 miljoen euro | 25 % |
Kleding | 2270 miljoen euro | 24 % |
Huishoudelijke elektronica | 753 miljoen euro | 16 % |
Consumentenelektronica | 493 miljoen euro | 11 % |