De boekenomzet is in 2021 8 procent gestegen, zo heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) bekendgemaakt. Maar de verkoop via fysieke winkels is mede door de lockdowns gekrompen. Online heeft nu 51 procent marktaandeel in volume en zelfs 58 procent in omzet.
Het marktaandeel van het online verkoopkanaal blijft groeien. Het online verkoopkanaal is goed voor 51% van de totale afzet en 58% van de omzet. Sinds 2020 is het online kanaal goed voor een merendeel van de totale omzet. In 2021 komt daar dus nog eens bij dat het online kanaal voor het eerst goed is voor meer dan de helft van de totale afzet. In 2019 was het fysieke verkoopkanaal nog goed voor 63% van de totale afzet en 56% van de omzet. Vanaf 2017 kunnen de verkoopkanalen met elkaar worden vergeleken. Het fysieke verkoopkanaal is in aandeel voor het vierde jaar op rij gekrompen.
Totale markt
Lezers kochten in 2021 totaal ruim 43 miljoen boeken, met een totale waarde van meer dan 647 miljoen euro. De afzet groeide met 5% en is daarmee de hoogste in tien jaar tijd. De boekenmarkt is in omzet met 8% gegroeid. De verkoop van kinderboeken en non-fictie steeg het sterkst. Bij het online verkoopkanaal is de afzet met 19% gegroeid, het fysieke verkoopkanaal laat echter een krimp zien van 7%. Ten opzichte van 2019 – het laatste ‘normale’ jaar – is de afzet in de fysieke boekwinkel in 2021 16 procent en de omzet 15 procent geslonken. Online verkoop is goed voor 51 procent van de totale afzet en 58 procent van de omzet. Terwijl de boekenmarkt dus groeit laat de verkoop via het fysieke verkoopkanaal daling op daling zien. De verplichte winkelsluiting de eerste maanden van 2021 en vlak voor kerst heeft er ingehakt. In vergelijking met 2019 – het laatste ‘normale jaar’ – is de afzet in de fysieke boekwinkel in 2021 16% lager en de omzet 15% lager. Toch lijkt de consument loyaal aan de fysieke boekwinkel. Tussen de twee lockdowns in (week 17 tot en met 50) werden in 2021 6 procent méér boeken gekocht dan in dezelfde periode in 2019 en 2020. De consument lijkt loyaal, want buiten de lockdowns om (tussen week 17 en week 50) werden ook via het online verkoopkanaal meer boeken verkocht. Ten opzichte van dezelfde periode in 2020 steeg de afzet online met 13%.